NOTA 5 – SEJARAH PENULISAN ILMU TAJWID DAN QIRAAT
1.
Pengenalan
Ilmu tajwid yang diulaskan dalam laman web ini berdasarkan fahaman
menerusi buku yang bertajuk “Ilmu Tajwid Menurut RIWAYAT HAFS ‘AN ‘ASIM Melalui
TORIQ ASY-SYATIBIYYAH” (Oleh Surur Shihabuddin An-Nadawi) dan “Al-Quran dan Terjemahannya” (oleh
Yayasan Penyelenggara Penterjemah/Pentafsir Al-Quran Indonesia).
2.
Qiraat,
Riwayat, dan Toriq Pembacaan Al-Quran:
Qiraat, Riwayat dan Toriq ialah istilah-istilah yang yang digunakan
bagi memastikan bacaan Al-Quran itu sahih tanpa sebarang perubahan dari guru
masing-masing sehingga ke sah sanad (salasilah) dari Rasulullah s.a.w. Maksud
istilah-istilah ini ialah:
·
Qiraat atau
cara bacaan yang terdapat khilaf atau perbezaan pada bacaan Al-Quran yang di
perdengarkan oleh mana-mana Imam-imam Qiraat. Seperti ulasan tajwid untuk nota
ini bersandarkan kepada Imam Qiraat yang
bernama ‘Asim.
·
Riwayat ialah
periwayatan bacaan yang dituntut oleh perawi-perawi (pelajar-pelajar) daripada
Imam-imam Qiraat. Perawi dalam penulisan nota ini bernama Hafs. Hafs ialah
pelajar yang menuntut ilmu pembacaan Al-Quran daripada imam ‘Asim.
·
Toriq ialah
aliran bacaan iaitu cara bacaan Al-Quran yang dibawa oleh mana-mana pelopor
atau penerus bacaan periwayat-periwayat bagi Imam-imam Qiraat. Toriq atau
aliran bacaan bagi penulisan ilmu tajwid dan Qiraat ini ialah melalui Toriq
asy-Syatibiah. Aliran ays-Syatibiah ini ialah menerusi pelopor bacaan oleh Imam
Asy Syatibi. Beliau ialah Imam yang terkemuka selepas Imam Hafs yang mana
beliau mahir dalam 7 perbezaan ilmu Qiraat. Walaubagaimanapun Riwayat Hafs dari
Qiraat ‘Asim adalah yang termasyhur. Ilmu qiraat dan tajwid sehingga hari ini
adalah dalam bilangan terbesar yang belajar menurut Riwayat Hafs ‘An ‘Asim
melalui toriq Asy Syatibiah.
Salasilah (sanad) ilmu pembacaan Al-Quran kita kebanyakannya adalah
seperti di diagram berikut.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan