NOTA 3 – ILMU TAJWID
SECARA UMUM
1. Pengenalan
Ilmu
tajwid yang diulaskan dalam laman web ini berdasarkan fahaman menerusi buku
yang bertajuk “Ilmu Tajwid Menurut RIWAYAT HAFS ‘AN ‘ASIM Melalui TORIQ
ASY-SYATIBIYYAH” (Oleh Surur Shihabuddin An-Nadawi) dan “Al-Quran dan Terjemahannya” (oleh
Yayasan Penyelenggara Penterjemah/Pentafsir Al-Quran Indonesia).
2. Ilmu Tajwid Secara Umum
a.
Rasulullah
s.a.w. sangat menitik beratkan pembacaan Al-Quran dengan betul dan tepat
sebagaimana dengan firman Allah:
“Bacalah Al-Quran itu dengan tartil (bertajwid)”. (Al-Muzammil:4)
b.
Rasulullah
s.a.w. diperintahkan supaya tidak tergesa-gesa membaca Al-Quran seperti firman
Allah:
“Janganlah engkau (wahai Muhammad) - kerana hendakkan cepat
menghafaz Quran yang diturunkan kepadamu – menggerakkan lidahmu membacanya
(sebelum selesai dibacakan kepadamu). Sesungguhnya Kamilah yang berkuasa
mengumpulkan Al-Quran itu (dalam dadamu), dan menetapkan bacaannya (pada
lidahmu); Oleh itu, apabila Kami telah menyempurnakan bacaannya (kepadamu,
dengan perantaraan Jibril), maka bacalah menurut bacaan itu;” (Al-Qiyamah:
16-18)
c.
Rasulullah
s.a.w. sangat berhati-hati dalam menjaga kesahihah bacaannya seperti disebut
dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. katanya:
“Adalah (Jibril a.s) mengemukakan kepada Nabi s.a.w. bacaan
Al-Quran sekali setiap tahun (yakni pada bulan Ramadan). Maka pada tahun
baginda wafat dikemukakan kepadanya dua kali. Adalah Nabi s.a.w. beriktikaf 10
hari setiap tahun (yakni pada bulan Ramadan). Maka pada tahun baginda wafat,
baginda beriktikaf 20 hari.” (Hadis ke 4614 Sahih Al-Bukhari).
d.
Rasulullah
s.a.w. pula mengajar dan menurunkan bacaan Al-Quran secara “talaqqi” dan “musyafahah”
kepada para sahabatnya sebagaiman bacaan yang beliau terima dari Jibril a.s
tanpa mengubahnya.
e.
Beberapa
orang sahabat yang berkelayakan dan berkeahlian dalam pembacaan Al-Quran dan
perlunya dipelajari daripada mereka ialah seperti dari sebuah hadis daripada
Abdullah Ibnu ‘Amr bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Ambillah
bacaan Al-Quran itu dari empat orang iaitu; Abdullah Ibnu Mas’ud, Salim, Mu’az
bin Jabal dan Ubai bin Ka’ab”. (hadis ke 4615 dari Sahih Al-Bukhari).
f.
Pembacaan
Al-Quran itu punyai ciri dan cara tersendiri mengikut para sahabat seperti yang
disebut dalam hadis di atas, dan ciri
dan cara inilah yang kemudiannya dinamakan sebagai ilmu “TAJWID” dan juga ilmu “QIRAAT”.
Nota 1, Nota 2, Nota 4
Nota 1, Nota 2, Nota 4
Wallahualam
Tiada ulasan:
Catat Ulasan