Jumaat, 8 Januari 2010

aku, dia dan kau (hasil nukilan babyotai) part 12

ni yang susah kalu hidup membujang. org boleh anto aku keje kat mane2 jek. tup..tup.. kene transfer ke francais kat KL. jadi org KL la plak nampaknyer. "Mak, tlg jengukkan umah ika ye nanti. InsyaAllah ika balik stiap hujung mggu. Ika pergi dulu mak abah. Ha kamu berdua, mirul and ayub.. jaga mak dan abah elok2. Ni duit banjer skolah. blajo rajin2." kataku sambil berlalu pergi. "pandu tu elok2.. jgn laju sgt. dah sampai telepon mak ngan abah ni." pesan makku.

lama gak tak ke KL ni. mesti sesat nak cari jalan. "hello, woit afzan tumpang umah ko malam ni bleh? aku baru kene transfer KL. isnin ni mula keje. tak dapat umah sewa lgla..."kataku. "alah dtg jkla. Aku pun tggl sorg2 ngan anak2 jer. suami aku outstation mggu ni."kata azpan.

************************************************************

Gementar jugakla sebab tempat baru, jd org barula. Nasib baik syarikat ni syrikat org melayu, so pekerjanya memang 100% bumiputera. "Assalamualaikum". aku menoleh ke arah suara itu. "waalaikumsalam" jawabku. "Orang barukan?. Sila ke bilik saya sebentar." alamak bos ker. awal2 lagi dh kene panggil. "Puan Atikah Binti Razali ye?" tanyanye dgn wajah serius. "ya tuan". jawabku pendek. "Saya Azril. Ni projek baru, saya nak awak siapkan, due on 2nd ogos ni. ade 2 weeks lg. Drawing semua ade pada faizal. Kat sini kita guna perisian BUILDSOFT, tanya k. siti." tegas sekali cara penyampaiannya. "ade ape2 soalan?" tanya bos aku. "erm.. tapi selalunye ade QS lain yang bantu sy tuan."kataku cemas memandangkan duenye ade 2 weeks jek lg. "Maaf, QS ade 2 org jek termasuk awak. Sorang lagi on leave, married. Ade ape2 lagi." katanya dengan wajah slumber. "tak ade tuan. sy cuba sedaya upaya." aku terus berlalu memikirkan waktu yg begitu singkat dgn perisian baru yg aku belum pernah explore. sblm ni aku guna masterbill...huhuh..

sekejap jek jam dah menunjukkan 5.30ptg. Biasal kat kl ni, tau2 jelah time org nk pi opis dgn time org balik opis.. jammed.. Aku pun memikirkan rumah ni. nak duduk rumah flat ke aprtment ker, kondo ker, atau rumah teres... erm.. duduk umah teres la selesa. tgh2 drive ternampak iklan.. taman tasik puteri.. okey jugak rm800 per month double storey house... erm.. cun... dlm 30 minit ke tempat keje.. pusing2 nampak mcm ok rumah ni. rate pun ok la.. normalla kat kl ni kalu rumah teres 2 tgkt. Jiran2 pun nampaknyer majoriti melayu.

ape lagi.. kehidupan di rumah sewa la... cuma.. org sebelah rumah aku ni, selama seminggu dh aku stay sini x pernah nampak batang hidungpun. Ntahkan dh berkeluarga atau rumah budak2 bujang. setiap hari aku selalu sampai umah dlm kul 7 ke 7.30 mlm.. letih...

sedang sibuk mengemas ape yg patut... rasa lapar. nak masak rasa malas. jam dh 9.30 mlm. dh lapar, nak masak malas, ape lagi.. keluarla.. ade tempat makan xjauh dari umah aku tu.. bese la kalu perumahan mesti ade shoplot.. one of shoplot ade ler kedai makan... no choice.. pi jek r.. tp ni 1st time makan luar.. selalu masak sendiri...

sedang duk lepak sesorg kat kedai menunggu hidangan siap... "assalamualaikum".... eh... eh.. macam pernah dengar jek suara tu. tapi di mana ye ... aku mencari2... lalu mendongak... ape lagi.. putih terus muka aku... biar betulllll...... dada berdegup kencang dah tak tentu hala.... nape ntah... tapi aku cuba sembunyi terkejut aku tu dgn menjwb salam dia...try to be slumber la.. "waalaikumsalam"...jwabku rasa gelisah ...bukan kepalang lagi... "tak sangka jumpa lagi kita ye?..boleh saya duduk..." tanpa aku sempat jawab dia dah pun duduk... "eh...sorang jek ker?.. anak and husband sihat?" Aku berhenti makan... merenungnyer.. tak banyak berubah..cuma skang dh ade kumis dan wajahnye yang makin dewasa... "Awak tu sorang jek ker.. duk tanya sy jek?" jawabku cuba mengubah topik dan menyambung semula makan aku td. "Ai.. sapela yang nak kat sy ni Atikah... dahla buruk.. bodoh pulak tu..."katanya seakan menyindir aku... "hai jgnla cakap mcm tu... terasa saya.. tula masa kecik dl xnak blajo." kataku cuba melawak. "tak peer.. lelaki kawin lambat pun xper... xdek expired date.. org perempuan ni ade expired date... "kataku sambil lewa.. dia ku lihat hanya mengangguk... "tinggal kat area sini ker?" tanyanya. "ha'ah... menyewa.. baru ditukarkan ke sini. biasalah dh jd sebatang kara.. kenalah berpindah randah..." kataku panjang lebar.

Ku lihat mukanye kehairanan dengan kata2 aku tadi. tapi aku wat xtau. malas aku nak layan. "ni yang menungnye ni, tak nak makan ker? takkan dtg kat sini nak lepak jek kot.?" tanya aku pada dia yg aku tgk termenung dan x order makan dari td lg. dia tersentak dgn teguran aku td. "sy nak makan, bl2 masa jek sy boleh makan. sy kan tkang msak." katanya tersengih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan