Jumaat, 8 Januari 2010

aku, dia dan kau (hasil nukilan babyotai) part 13

"oo.. so skang ni jd tukang masak lagi la ye.. mesti dah pangkat chef.. chef ni kemas skit dari tukang masak bese. awk pun nampak kemas.. "kataku. "Awak ni tak berubah lagi ye, suka membebel kat saya. Ingatkan dah lupakan saya.. ingatkan awak akan wat tak kenal jek td." katanye tepat merenung anak mataku membuatku kurang selesa. "eh .. dah orang yang sama .. samalah perangainye.. alah lagipun awak tu kan ker kawan saye... mestilah saya ingat.. awak tu jer, lepas saya kawin sunyi sepi.. tak hubungi terus.. Entah ape yang tak kenenya.."kataku pjg lebar walau pun aku tau ape yg tak kenenye.. tapi dh terlanjur kata macam mane nak tarik... aku tak sengaja pun... dah jodoh aku bukan dengan dia.. argh.. kenangan lama... "la.. org dh ade family.. malas la nak kacau..mak ayah awak bukan tak tau pasal saya.. ape plak pandangan derang nanti.. awk tu sendri nnt mcm mane?..lagipun sapela saya ni....setakat tukang masak cabuk ni..."katanya.. sinis muka dia..menyakitkan hatiku. Malas aku nak layan. yang penting misi aku nak makan.. perut kenyang .. balik umah dah boleh rest... siap makan aku terus ke kaunter nak bayo and cau cin cau... malas dh nak layan dia... tapi yang peliknye adik kat kaunter tu kata akunye makan dh pun dibayarkan...aku pun pelik gak.."sape yg bayar dik.. akak tak bayar lagi.. akak datang sorgjek..." aku bertanya meminta kepastian.."tula..yang duduk depan akak tu tadi." kata adik tu. "xpela dik pulang smula wit dia.. akak bayo sendri".. kataku sambil menghulur note rm10. "La, akak tak kenal ker. tu bos saya. akak org baru kat sini ye." tanya adik tu. "oh,.. kalu mcm tu nah ni kira akak belanjer.. aku terus blah..."dah nak balik, xkan xblikan makan utk suami & anak2 kot." terkejut gak tetiba ade suara jek.. malas aku nak peduli...aku terus masuk kerete and balik....

*************************************************************

Due tender dah dekat.. byk lg xsiap ni..tak tdo malamla aku jawabnyer... gila kira tender sorg2 ape kejadahnyer....nasib baik untuk renovation jek... Almaklumlah syarikat baru bukak... baru nak hidup...kenelah bekerja keras.. xcukup kakitangan lagi.. dari A to Z semua kene buat...
ughghghh,... letih... makan xsempat.. tdo pun xsempat... "kring!..Kring!".. bunyi deringan telefon mengganggu konsentrasi kerjaku..."hello, atikah, sila datang ke bilik sy skejap..saya nak tau tentang perkembangan tender tu....."kecut jugak perut aku ni....ye la bentang kerja depan bos baru...lain org..lain caranya..."tup!tup"..aku ketuk menunggu respon.."ye masuk".. dengar suara pun aku dh ketar lutut.. ape yg takut sgt entah.. mcm x pernah keje..."Ye atikah, macam mane perkembangan tender tu...dah siap pricing dah?.. i nak tau basic price, anggaran yg u dah buat. " terasa nak meletup jantung. "anggaran kasar saya dh dpt.. roughly dlm 25million .... but bq in progress.. ".. betul ke ape yg aku ckp ni...

setelah bentang.. then bincang.. lega juga.. sib baik bos x marah... skejap jek rasa.. dh kul 5.00ptg.. waktu mcm ni memang confirm masa jammed. letihnye badan.. nak memasak tak sempat dah ni.. pricing xsiap.. esok nak kene submit...tempat best utk makan kat area taman tu tmpt ari tu jek r... tp kedai mamat tu la plak...kalu pegi mesti serempak ngan dia lg... hii.. malasnye aku.. erm... eh.. baru teringat.. ade kad delivery dia bagi ari tu.. ape lagi.. delivery jek r. dia bukan tau aku pun yg order.. no tel aku pun dia xtau...

xlama jarak masa aku tempah, dah bunyi loceng .. mesti budak hanto makanan aku ni ... perut pun memang dh lapo ni... aku pun terus jek bukak pintu.. xdek lak org kat pagar.. erm.. aku kuar.. menghampiri pagar... tetiba.. "haaarrgghhh!"... terkejut gila aku... rasa nak pengsan pun ade... kene jerkah mcm tu.. rasa nak gugur jantung aku .. makin baran aku tgk org yg anto tu dia... terus jek aku jalan masuk umah.. hilang dah selera aku nak makan tadi. "atikah! atikah! nanti dulu..amik la ni makanan ni.. nanti awak lapar.. maafla... saya bergurau jek td... xperla.. kalu awak tak nak amik makanan ni.. sy tggu kat sini sampai awak amik makanan ni... xkira la sampai bila pun...".. peduli ape aku.. aku terus menyambung kerja aku.. terlalu asyik buat keje hingga kul 1.00 pagi.. esok keje.. xsempat nak tdo dh ni... byk lg nak kene wat ni... terasa lapar semula.. kat mana nak cari makan pagi2 buta ni... aku menjenguk kat langsir.. mane ke tau dia tinggalkan makanan aku tu kat pagar... oh... dahsyat....bukan jek makanan yg ade.. dia pun ade lg kat situ.. kesian.. nak bukak pintu ke tak nak.. nak amik ke tak nak... tapi malula ... wakkkaka.. malu la.. malu... tapi lapo.. lapo...lapo...xper.. wat pura2 marah.. wakakak...

"awak ni nak jadi guard ker? duk kat umah saya ni... xdek umah ker.. kata tauke kedai makan.. xkanla xdek umah kot... slumber jek aku pegi kat pagar...."bak sini makanan tu.. lapo la .. bape ringgit?" saja aku nak tgk riak wajah dia... senyum.. bukan main suka lagi... "ingatkan dah tak sudi tadi... xper.. xyahla.. saya banjer... " dia terus berlalu.."hei.. nua tunggu dl.. awak tu berniaga..saya xnak rugikan awak... nah amik ni.." tapi dia dah pun masuk ke perut kereta impiannya dahulu... cita2 yg diluahkan pda aku satu masa dl... impian menjadi kenyataan... HONDA .. untungnya dia.. cita2 termakbul.. untung sape jd pasangannya.. sangat concern.. caring...

dari pengamatan aku.. aku tau dia masih seperti dulu... masih ade hati kat aku.. pandangan dan renungan mata itu aku pasti... tapi.. aku... entah... sudah hampir 8 tahun aku tak dgr khabar dari dia... aku pernah menyayangi dulu.. cuma org tua tak suka dan dia bukan jodoh aku... kebaikan dan kesabaran arwah abg aizat telah mencuri hatiku.. dan aku bahgia bersama abg aizat dan arif.. tapi itu semua dah jadi kenangan.. tanpa sedar air mata aku mengalir lesu.. menitis... gugur ke bumi.. xsedar dh lama aku berdiri seorangan di luar rumah.. baru aku sedar.. entah berapa lama aku begitu.. malam semakin tua...

masuk jek umah.. ape lagi.. makan la..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan