Jumaat, 28 Oktober 2016

the unintended

4 oktober 2016 adalah hari aku rasa sangat gembira, dan penuh bersemangat. aku bangun tdo awal dan bersiap awal daripada kebiasaannya. walau destinasi yang mau ditujui hanyalah 8-10minit shj.setelah sekian lama tidak bekerja makan gaji, maka aku membuat keputusan untuk menerjunkan diri ke alam bermajikan. bekerja sebagai juru ukur bahan di sebuah syarikat contractor.

aku tiba 10 minit awal dari waktu masuk pejabat. waktu bekerja 8.30pg-5.30ptg, isnin-sabtu (altenate). semangat, sebab hari pertama bekerja la katakan. setibanya di opis, biasalah , hari pertama, majlis suai kenal, dapat workplace sendiri dan terus dapat 2 biji tender yang close date 17 dan 18 oktober. 8 tahun dah tak praktis, memang bekaratla skill QS yang ade. duduk seharian study tender dokumen. i'm the only one QS rupanya. haru jugak rasa 2 biji tender buat sesorg. dah dapat dah bayang kenapa orang mudah keluar masuk company ni. its ok lagi stress sbb keje. whatever pun, since xde senior QS, so aku dapat direct lesson dari PM, dan directors. PM civil engineer, Director Mechanical dan civil engineer. i would say company ni banyak buat M&E works.

hari kedua bekerja ok lagi, hari ketiga bekerja staff yang masuk sekali dengan aku tu muka dia dah macam bengkek dan mula kata "aku tak boleh stress keje bab menipu ni. biar stress keje bahagian yang aku suka tak pe, tapi bab menipu ni memang aku kenal lagi halal haram ni." aku yang dengar ni rasa dah berdetup dalam hati. apsal plak dah budak ni. 2 hari bekerja aku bawak bekal. so aku tak join bebudak opis pegi makan kat luar. aku tak abis2 belek tender dokumen tu dpt refresh semula pengalaman aku 2007-2008 dulu. interesting, sbb memang bidang aku. and once upon a time aku memang bercita-cita nak menjadi registered QS. title "SR". disebabkan dapat peluang belajar dan atas advice family untuk join education field rather than construction field so aku berhenti dan belajar sampai otak aku terlampau "genius" (dalam braket, so pepaham je la)...disebabkan terlalu "genius" dan kepala aku hampir botak tengah macam bos aku, aku stil xdpt2 title "DR".

kluar dari waktu bekerja, 2 org staff, 1 staff lama, dan 1 staff yang masuk sekali dengan aku tu berjalan beriringan. staff yang lama ni rupanya dh dalam notice berhenti, so this is the last month. im not sure ape yang diceritakan oleh mereka berdua, aku still blur kabur dan sebenarnya lebih pening memikirkan tender yang aku nak kene siapkan tu. so aku dengar tapi macam otak aku ni dh tepis dari awal untuk save data dari percakapan derang. whatever pun, ape yang aku paham, berlaku PENIPUAN... dan staff yang baru ni rasa bersalah dan cakap soal halal haram dan kata end of this month nak cabut... grrhhhh... what s going on.. what s happening... otak aku still lembab nak ketchup....hahahha...

sehingga hari ke 5, staff ni amik no phone aku dan wassup aku untuk lunch together atas sebab nak diskas sekian2 perkara regarding masalah dia. aku pun tgk bekal aku kecur jugak air liur sebab my cicik (housemate) masak kentang goreng, yummy... masak belada... tapi since perkara yang perlu dibincangkan pada aku perkara yang melibatkan aku secara tak langsung, aku pun decide, lunch together dengan derang. kami keluar lunch bertiga.

aku ni duduk je dekat area sini, kedai makan area sini yang best pun aku tak tau. huhu... sedap masakan kat kedai ni, medan makan danau, setapak. bolehla, xla mahal, sedap pun sedap. selesai makan, staff ni pun tanya aku pendapat, rupanya dia kene buat pemalsuan sijil. pemalsuan bank statement. pemalsuan company yang nak masuk tender. aku masa tu impressed dan unbelievable. is this a common practice or what???? blurr.. aku blur.. dan blur... kepala otak aku ni sbenarnye lebih fikir tender aku tu.. sengal kan aku ni. tapi rasa macam bukit kristal hempap kepala jugakla bila dengar citer kawan aku ni. masa dengar citer, jahilnya aku aku fikir.. oo.. aku xde kene buat penipuan ni so aku tak fikir bab aku pun kene resign. so aku advice dak tu resign la. rezki ade di mane2 dan aku ni jenis yang nak proof depan mata.

ta ra... aku nak sangat tengok  proof kan.. dak tu pi buat guna adope photoshop semua pemalsuan sijil dan bank statement ni. kebabom la aku... terkejut beruk tgk.. sebijik sejibun sama... kalu orang yang tengok sekali imbas memang confirm la tertipu... speechless... keesokannya budak ni xdtg keje.. got headache.. aku tau sebenarnya kenapa dia xdtg. kalu aku pun aku benti 24 jam kot... kemudian dak ni datang lewat. macam sengaja cari hal supaya company fired dia la..

aku pun dari 90% semangat sebenarnya dah semakin kurang. tapi tekad aku nak siapkan 2 tender ni.. aku perlukan pengalaman ni walau apepun.. kemudian.. ta...ra.. datang director yang civil engineer tu.. bagi aku list contractor yang masuk tender yang hanya dilabel dengan kodpetender beserta harga derang masuk tender. so aku di ajar director untuk isi CUT OFF PRICE. bos dengan bangga "tengok ini semua K... punya.. saya dapat tau..".. whatttt..... panas muka aku... tapi tu la.. aku jahil dan iman tak kuat.. cutt off is just an excel template, sape pandai guna standard deviation, they can create their worksheet. done.. i manipulate myself, be a dumbful person. Allah is there actually watching me, dan malaikat maut pun staring at me.. but look.. what i did keep on pretending nothing happen berkaitan dengan hukum ALLAH.. maksiat... terjebak dengan maksiat.. mcm mane boleh dapat list petender tu kalu xde kenal orang yang incharge open tender tersebut.. i am at the state very stupid... my concern still want to complete and submit the tender...

saturday freaky full day.. im enough... today i just got backpain... exhausted.. and i feel why my frien got headache. company ni masuk tender guna nama orang lain atas syarikat lain dan kene penipuan tandangan pemilik company itu yang aku labelkan sebagai orang "hantu". aku nak sangat proof kan.. dah dapat dah penipuan tandatangan "managing director hantu" sbb xtau sapa. nama je ade. tu belum lagi kelulusan setiap staff ... ya Allah.. memang kejang dah saraf tubuh aku... sedang aku buat jugak tender tu walau dah nampak aku punya percentage contribution dalam penipuan ituuu... ALLAH is watching me.. but i did it ... oo.. what ashamed on me... iman rapuh.. xberani ....

sedang aku siapkan masukkan harga dalam tender, bos kata, "dokumen penting ni, u kene seal (binding tape), sebab orang2 kat dalam yang berkaitan dengan tender ni jahat. kadang2 kita sudah submit semua lengkap dia kata xlengkap, dia buang untuk kasi company kita kantoi la, kasi orang lain dapat itu tender.".. hmm.. aku makin xboleh angkat muka dah... terngiang2 ape yang staff lama yang dah nak berhenti tu ckp. permainan derang untuk dapatkan tender. melabur duit untuk menang tender dengan mendajalkan tender orang lain supaya company derang dapat ranking no 1. oh ya Allah... jauh nye aku dah terjebak... Allah is watching me.. malaikat maut is staring at me... but i still complete tender... before i pray company ni dpt award but now, i pray company ni x dpt award. lemahnye iman aku.. i should stop.. avoid my hand being contaminated with thos sinful matter...

done.. 17/10 tender submitted.. and then.. i need a rest.. aku berjalan ke meja staff lama yang nak berhenti tu.. aku tanya, what she s doing. my fren yang got headache tu actually akan replace task senior staff yg dh nk resign ni. so my fren and this staff doing the same thing. aku pun tengok..ohh.. derang pun buat tender... nak masuk tender.. 19.10 close date. what make me shocked... they are preparing 10 buah syarikat yang berbeza untuk bid for 1 open tender. obviously.. unethical part yang ni memang aku dah xboleh blah.. aku rasa nak muntah.. dan aku dah no turning back.. i have to notice 24hours by hook or by crook... it doesnt matter whether they will pay me for my working days or not.. ape yang terlintas dalam otak aku... xdpt duit lagi baik.. this company is going to pay me based on pendapaatan macam tu.. no way.. dah la hati xberapa bersih, tak berapa lembut.. nak tambah lagi.. biarlah aku susah cari pendapatan lain yang jauh kurang nilainya berbanding dengan bekerja bermajikan sedemikian... janji halal.. they spend bribe 5k per tender and 500 per dummy company..

i just.. speechless at that day.. and currently the company can only prepare 7 dummy company.. dan Allah memang nak bagi petunjuk pada aku.. pagi tu.. one of my bos call live depan all staff of course including me.. seems ape yang derang prktis ni dah jadi kebiasaan.. bos call orang yang terlibat dengan tender dan menyatakn ketidak mampuan untuk sediakan lagi 3 dummy company.. maka org tu masih dalam nego berapa nilai lagi yang dia boleh dapat drpd my bos untuk jadi pemenang tender tu..

xsilap aku inilah yang dinamakn kondisi memberi rasuah untuk mendapatkan tender. 10 syarikat yang masuk tapi satu syarikat yang buat, supaya senang org yg jaga tender utk award.. aku rasa sedih.. sebab mereka adalah kaumku sendiri.. aku hanya berdoa.. moga Allah ampuni dosa aku.. ampuni dan tarik manusia yang terjebak ke landasan yang benar.. dapat 10,000k atas angin.. tapi Allah is watching and standby to punish u!!!! sibuk kata orang tu.. aku ni pun sama ja...

esok aku terus tender resign 24jam. suppose 1 month notice. tapi since aku cakap perkara yang benar... i am forbid to involved with.. so mereka menutup mulut dan biarkan aku pergi..

aku pergi dengan penuh rasa dosa pada Allah sbb contribut kepada 2 tender tu.. aku bersyukur Allah bagi aku kekuatan untuk melangkah pergi tanpa memikirkan wang saguhati atas pekerjaan ku itu selama 2 mggu.

kini aku bekerja sendiri. tidak bermajikan. tapi alhamdulillah, jiwa aku lebih tenang, solat aku lebih teratur.. walau buat masa ni pendapatan aku tidak sebanyak yang di ofer di syarikat itu. aku percaya Allah itu akan bantu aku untuk mencari rezki yang halal dalam memenuhi komitmen yang aku ade.

thank you so much ya ALLAH.

disini aku nk share, masa aku bekerja di company ni aku jadi kurang beribadat, sudah meninggalkan activiti zikir dan apatah lagi membaca alquran. dari situ aku dah nampak, bila terjebak dengan maksiat, perkara ibadah akan terganggu..jika ditunggu lebih lama.. dari lambat solat akan tinggal solat.. dari tak mengaji akan semakin lupa ilmu alquran.. nauzubillahiminzaalik..

thank you ya ALLAH.. You just show me the way... You always guide me all the way..

berhati hatilah dalam setiap praktis walau di mana kita berada... ingat.. ALLAH is always watching us dan malaikat maut is everyday staring at us..






Tiada ulasan:

Catat Ulasan