Rabu, 23 Disember 2009

aku, dia dan kau (hasil nukilan babyotai) part 9

"ika tak bagitau abg pun ade final 2 weeks lagi." tanya suamiku dengan nada yang macam tak puas hati...wakakak...memang aku xbagitau dia pun huhuuh...."maafla ika lupa nak bgtau. so mungkin ika tak boleh balik, nak study, sbb byk lagi tak topik tak cover ni. boleh ke bang?" aku memandangnya menunggu jawapan dari dia. "terpaksa. rindula abg nanti. 2 mggu tu lama tau." katanya. "alah abg ni, 2 mggu jek, bukan 2 thn. abg telefonla kalu rindu. 25 tahun abg leh hidup sorg2 xkan 2 mggu pun x bleh." aku tgk dia mula mendiamkan diri. "abg, jgnla macam ni. ika idup dgn semangat abg tau. dengan kekuatan abang. kalu abg lemah, ika lagila lemah."kataku mula rasa sebak. "ok...ok...ok... abg saje jek td. jgnla serius sgt.. senyumla skit... ha... kan ke lawa gitu...

***************************************************************************************

tak sangka, arini dah hari konvokesyen aku. aku dh abis blajar...dah bebas....kat mane plak aku nak keje ni...Kl, pahang atau mana ek?...mesti kene ikut suami..wakakakk....

dah 2 tahunla usia perkahwinan aku... mana lak suami aku ni...wah...segaknye dia berpakaian begitu...dari kejauhan aku dah nampak dia membawa sejambak bunga segar untukku..satu ciuman hinggap di pipi "tahniah sayang".katanya. aku tersenyum. "semuanya sebab semangat abang juga."aku pulak menghadiahkan dia satu ciuman. "woi...woi.. dah..dah...ni di CAC ye..bukan rumah ok.." aku tersengih dengan teguran lina and member2 lain. "eleh... nak mengata aku...ko tu...aku 2 thn kawin xde pape.. ko tu bunting pelamin>.....konon xnak ngandung lagi la...eh mana ita and azpan...dari tadi aku xnampak derang..".."erm. tadi ade..anak derang wat hal kot." aku, lina cheah and budak kecik tergelak. nampaknye semua dah ade pasangan. cuma cheah jek akan berkahwin hujung tahun ni, yang lain dah selamat. "dah keje jgn lupa contact lak" pesan aku pada semua bila masing2 dah mula nak balik. "jom last round... bergambar 6 family." kataku.

kenangan masa blajar memang manis. terasa hari ini berlalu pantas. biasalah tu, bila hari gembira, dirasakan hari itu berlalu pantas jek.

"Mana yang lain2 bang?" tanyaku kehairanan..tinggal husband aku jek.. suamiku hanya tersenyum memandangku."ade, dah tunggu kat kete. dah xsabar nak konvoi balik."aku membalas senyum suamiku...wakakak...bestnye rasa.. rasa bebas..."kita bermalam kat hotel malam ni. raikan ikah. abg banjer." kata suamiku tersenyum. "orait... tq..terus aku cium suamiku... "gembiranya aku..."lepas ni kita tak perlu lagi berpisahkan.boleh hidup sama-sama, hadapi masalah sama2, bina kuarga yg bahgia dengan anak2." kataku meluahkan impianku yang dah lama terpendam. "Anak?" kata suamiku."ya,anak. kenapa? abang tak nak anak ker?" aku menoleh ke arah suamiku kehairanan. rasa gusar jugak tengok perilaku suamiku ni. tiba2 aku rasa kaget memandang wajah suamiku yang tiada membawa apa2 reaksi. mula la aku memikirkan macam2 spekulasi. mengapa? dia tak nak anak ker? tiba2 terasa tanganku digenggam erat. aku menoleh ke arahnye. dia tersenyum. "hei.. kenapa diam tiba-tiba ni? tima kasih ikah. ingatkan ikah tak sudi mengandungkan anak abang. bolehla kita wat anak malam ni...." senyumannya mula meleret, menyebabkan aku rasa geram, and malu..."eii.. abang ni.. takut ika tadi... tapi... malam ni penatla..." saja aku bagi alasan nak tgk reaksi dia. "tahun ni kita jarang bermesra tau.ika asyik bz wat thesis jek. jarang balik. jumpa pun kejap. abis2 pun cakap telepon.je." sinar mata suamiku, aku paham sgt maksudnye. malas aku nak layan. makin dilayan, makin menjd2la gatalnye...

erm...keje kat syarikat suamiku la nampaknye. senang. pegi balik sama2. "ikah, minggu depan abang outstation ke perak." erm.. aku tinggal sorang2 la ..takutnye.."abang outstation seminggu." tiba-tiba aku nangis. "eh..kenapa ni sayang?" tiba-tiba menangis ni. suami terus datang kepadaku dan memelukku seakan mententeramkan aku. waa.... semenjak hidup bersama, inilah kali pertama suamiku akan meninggalkan aku keseorangan. "kenapa ni sayang. bagitau abang." pelukan suamiku memberikan aku kekuatan dan memberikan aku semnagat. "takutla tinggal sorang2 bang. nanti rindu. seminggu tu lama tau. kalau tak hujan xper. kalu guruh macam malam ni takut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan