Jumaat, 31 Julai 2009

perasaan marah

marah... tiada punca tapi asyik rasa nak marah... bila nak marah.. muka rasa panas.. kepala rasa panas.. terutama kat ubun-ubun kepala.. dada menahan marah rasa nak meletup... rasa geram.. nak blow marah sesuka hati tak boleh sebab fikiran masih waras.. tapi kadang-kadang ter"blow" jugak.. bila nak marah mulut ringan mengeluarkan perkataan yang kasar.. jelik.. kurang sedap didengar.. terutama kat orang yang nak di marah... itu ok lagi.. ade yang terus jek maki hamun... dah tak jaga perasaan orang dan keaiban orang dah... ade yang jenis marah tapi pendam perasaan marah.. ini selalu berlaku bila rasa nak marah atau perasaan memberontak tak puas hati kat orang rapat,.. family.. mak ayah.. sedara.. adik beradik.. kawan rapat... tapi situasi macam ni bahaya. sebab manusia ni ade certain yang ade tahap nye.. or limitation.. bila dah too much.. dah terlalu lama pendamm.. bila blow.. pergh... macam boom nuklear... tapi ade gak yang orang yang marah.. tapi dia tak tunjuk kat depan orang dia marah.. pendam gak la.. tapi lama-kelamaan dia jadi melaut, menyampah dan benci kat org yang dia rasa geram... lastly .. dia wat ignore jek ... but ade yang jenis marah.. naik kaki tangan... yang ni paling dasyat.. kalu bertekak aje tak pe lagi.. tapi sampai tahap bertumbuk ni memang tahap yang panas baran la...

perasaan marah ni tak elok sebab dia membuka kepada syaitan nak menguasai minda manusia... bukan itu saje... urat sarah pun jadi tegang.. boleh jadi strok. darah tinggi dan macam2 lagi penyakit.. nak lak jantung...

so.. how to takle perasaan marah ni... bleh mengikuti kursus la "anger management".. tapi kalu orang Islam ni senangla.. paling mudah ambil wuduk la... panas muka dan kepala tu sejuk skit kena air... xpun terus jek mandi ais... ade lagi cara yang mudah.. tarik nafas dalam2... byk kali la... tahan nafas.. baca allahuakbar .. sampai thp lama mana leh tahan nafas la.. nanti masa lepas nafas tu dapat rasa angin hemmbusan nafas tu panas... wat byk kali sambil beristighfar...

lagi satu,... blah jek.. tahan mulut dari bersuara.. better la.. dah rede sambung balik.. wakakka..
ade lagi.. minum air banyak2.... yang penting berdoa dan berusaha pada Allah supaya jadikan kita tergolong dalam golongan yang SABAR..

**berkata dan berhujah itu senang... theory is easy.. but practically... bersama-samalah cuba menangani masalah marah ni... perasaan marah yang boleh memecahblahkan ikatan silaturrahim yang murni...