Selasa, 5 April 2016

Mandi pagi

kring.. kring.. alarm handphone berkumandang. 'Aishah terpisat-pisat sambil tangan menggagau mencari handphone utk mematikan alarm. sambil membuka mata yang berat, separuh je yang terbuka, ala-ala mata kucing garfield, 'aishah menelek, melihat jam. "oh sudah jam 4pg".. alarm dimatikan. 'Aishah kembali berbaringan. terasa berat untuk bangun, sambil mata terkebil-kebil merenung ke siling. entah ape yang difikirkan. kring..kring... tersentap 'Aishah. sudah 15 minit rupanya 'Aishah terkebil-kebil kerana bermula jam 4pg 'Aishah memang sengaja mengunci jap setiap 15minit. supaya dirinya akan bangun jgk. kalu x jam 4pg. mungkin 4.15pg, 4.30pg, 4.45pg dan sterusnya.

Akhirnya, 'Aishah bangun pada jam 4.15pg. kaifiat mandi pagi ni sudah dirasai dan dialami sendri oleh 'Aishah. cuma atas diri sendri je mampu istiqamah atau tidak dalam mandi jam 4pg ni. Aishah masih ingat pesanan nenek. kalu mau badan sihat, lambat tua, maka mandilah seawal jam 4 pg. kalu ade penyakit pun in shaa Allah boleh sembuh. sejak usia aku 22 aku sudah mula mandi seawal jam 4 pg tp tidaklah istiqamah. cuma bila "cuti" dan tak bersolat, mulalah aishah mula meliat nak bangun pagi sbb dh set xsolat subuh... huhu.. sedangkan, mandi pagi tu perlu xkira boleh solat atau sebaliknya. nenek pesan, semasa mandi niatkan supaya semua penyakit-penyakit yang ade di dlm badan keluar bersama seperti air yg mengalir pd badan. alhamdulillah, ape yang org tua bgtau sebagai petua itu byk kebenarannya. aku dh dpt rasakan kaifiat mandi pagi ni.

bila mandi pagi. hari itu akan bermula dengan penuh semangat. kulit akan berseri dan kelembapan kulit terjaga. minda akan cergas dan mudah untuk berfikir dan membuahkan perlbagai idea. badan terasa cergas. boleh menurunkan berat badan ke paras yang idol. kalu x menurunkan pun, akan me'maintankan berat badan, atleast xla naik. hikmah terbesar ialah dapat bertahajud dan beribadahlah bila bangun seawal jam 4 pg.

dapat baca al-quran sblm subuh, leh dpt syafaat. boleh buat bekpes, xyah beli atau makan kat luar. tidak terburu-buru kerana lewat. akan tenang dan emosi stabil dan ceria. jika rushing, ofcourse emosi mudah dan baran je kejenye.

jadi, hikmah bangun spertiga malam tu byk sgt. dpt beribadat. dapat menjaga kesihatan badan dan emosi. dapat menjaga aliran darah dgn mengurangkan makan diluar yg hukumnya makruh. nak atau x nak jer. sedangkan Allah dah jelaskan semua ini.

kring.. kring... alarm yg jam 4.30pg. alhamdulillah. ucap 'Aishah. harini dpt bgun awal. harapnya terus beristiqamah kerana Allah.


Wallahu'alam