Jumaat, 7 Ogos 2009

Inilah ego namanya...

jauh merenungi laut yang hijau kebiruan... aman.. tenang.. ditiupi angin pantai.. sepoi-sepoi bahasa... menenangkan fikiran.. mengembalikan diri ke alam nyata.. kepada diri sebenarku...
teringat kepada sikap panas baran ku.. sikap cepat marah ku... tatkala ini disusuli keluhan berat..
terasa bersalah.. terlalu banyak hati aku lukai... cuma itu ku sedari setelah ia berlaku kerana sikapku yang tak dapat mengawal kemarahanku... argh.. sudah puas ko cuba.. tapi hingga kini aku masih gagl mengawal perasaan marahku... terdetik juga dalam hati.. nak mengikuti "anger management". yang pasti aku sangat ego.. ego untuk memohon maaf atas kesalahan ku.. aku takut aku akan mengulanginya lagi... entah... sejauh mana betulnya prinsip aku... tapi yang pasti.. jauh dalam sudut hati pelbagai cara ku rekakan untuk memohon kemaafan.. ccuma .. ia pasti akan berakhir dengan kegagalan aku untuk meluahkan kemaafan.. dan akhirnya... masa berlalu begitu sahaja.. tanpa luahan dan ucapan maaf dariku... kenapa ia begitu sukar... pasti tersekat dikerongkongku... tiada kekuatan.. takut menanggung risiko yang akan dihadapi... aku hanya mampu memandang dari jauh sambil pemikiran ku berlegar2 ingin memohon maaf tapi.. akhirnya .. aku pasti senyap.. sepi.. membisu... berakhir dengan keluhan .. dan kadang2 senyuman untuk mengubat perasaan ku...
entah sampai bila aku dalam belenggu sifat yang aku tak suka dan cuba kikis.. tapi hingga kini aku masih gagal... kenapa... tiada yang bersalah.. aku yang selalu bersalah... kenapa.. hati ku dipenuhi keegoan.. sungguh.. aku benci perkataan itu... marah dan ego...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan