Rabu, 19 Disember 2018

LOOK, WHAT ALLAH WANTS US TO DO; KELUARGA YANG BERJAYA

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
ALHAMDULILLAH

Sudah lama tiada coretan di ruangan ini. Alhamdulillah terpanggil rasanya hari ini untuk berbicara mengenai keluarga. hanya sekadar pemerhatian dan pengalaman yang seciput cuma.

senang untuk diterjemahkan, keluarga yang berjaya ialah keluarga yang mencapai mawaddah sakinah. ape itu mawaddah sakinah? sebagai makhluk ciptaan Allah, Allah telah menciptakan manusia yang sungguh unik ini, bukan sahaja manusia itu sendiri unik tetapi betapa Allah itu Maha Besar, Allah turunkan sekali manusia itu dengan syariat iaitu panduan hidup bagi makhluk yang beraqal seperti manusia ini boleh menjalani kehidupan di dunia ini. sama di aplikasi dalam penciptaan barangan eletrik dan elektronik, sudah pasti akan ade buku panduan manual untuk menggunakan peralatan itu, jika tidak disediakan, maka hanya pereka barangan itu sahajalah yang boleh menggunakan barangan rekaan orang itu.

maka manusia itu kene pahami hidup di dunia kene ade panduan. dan jika gagal mengikuti panduan yang telah disediakan, itu yang memanggil kepada kondisi-kondisi yang tidak sepatutnya iaitu terjebak dalam gejala tidak sihat, jenayah dan pelbagai lagi. sama juga dengan barangan rekaan td, jika kita salah mengikuti arahan buku panduan manual boleh jadi kecelakaan berlaku atau kita tidak dapat pun untuk menggunakan barangan itu sama sekali.

begitu jugalah dalam rukun rumah tangga. Allah telah turunkan syariat dalam bab munakahat mengenai tanggungjawab suami isteri. hak suami dan hak isteri untuk diikuti oleh pasangan suami isteri dalam melayari bahtera kehidupan yang dipanggil keluarga. dan juga mendatang jika dikurniakan rezki ialah tanggungjawab ibu bapa dalam mendidik anak dan hak2 anak yang perlu diberikan. dan juga tanggungjawab anak terhadap ibu bapa dan hak ibu bapa terhadap anak. sungguh semua ini telah ada dalam panduan yang Allah telahpun sediakan. cuma samada kita mahu menimba ilmu panduan itu ataupun sebaliknya iaitu menjalani kehidupan tanpa panduan, ibarat hentam keromo sahaja.

Sekecil-kecil perkara islam telah memperincikan panduan dalam menjalaninya. sebagai umat islam, Al-Quran, hadis, pendapat ulama adalah yang utama perlu dirujuk. sudah ade kupasan-kupasan drpd ulama akan menyatakan apa itu tanggungjawab suami kepada isteri, tanggungjawab isteri kepada suami, tanggungjawab ibu bapa kepada anak, dan tanggungjawab anak kepada ibu bapa. semua sudah ade. nah, adekah kita mahu mengikutinya. atau sudah sampai sahaja seru bernikah, semua bernikah. sudahkah persiapkan diri dengan ilmu2 munakahat itu? tggu jawab suami pada isteri bukan sekadar memberi makan minum dan tempat tggl sahaja. bahkan semua kebajikan dan ilmu agamanya adalah tanggungjawab suami. sebab itu keutamaan lelaki adalah bersolat dimasjid bagi mendalami ilmu dan dibawa pulang utk seisi keluarga. begitulah isteri juga. bukan mudah untuk memastikan layanan yang dapat membuka redha dalam hati suami.

yang utama sebuah keluarga bahagia itu adalah keluarga yang mengikut panduan yang Allah telah tetapkan. diri setiap individu itu mestilah taat pada perintah Allah.

1. solat 5 waktu
2. puasa di bulan ramadhan
3. memperbanyakkan solat malam dan sunat
4. setiap hari membaca alquran dan mentadabbur isinya
5. mengambil ibrah dari cerita2 di dalam alquran dan sirah2
6. memperbanyakkan puasa2 sunat
7. membiasakan diri bersedekah
8. rajin dan mencari rezki yang halal
9. memndidik diri untuk sabar dan ikhlas dalam setiap perbuatan terutama ketika diduga
10. mendidik diri bersabar
11. sentiasa menaikkan maqam ikhlas
12. sentiasa berlapang dada dan bermaafan
13. sentiasa bersedia untuk membuang ego/tidak keras hati dalam apa jua keadaan
14. sentiasa muhasabah diri
15. bagi suami bersolat di masjid
16. ilmu sentiasa perlu dicari, jadi sentiasa ke majlis2 ilmu
17. sentiasa terbuka dengan teguran pasangan, perangai pasangan. bila tgk pasangan buat sesuatu yang buruk, jangan cepat menghukum. tengok pada diri kita, adekah kita sebagai punca pasangan bertindak sedemikian. kene terima la hakikat keburukan diri.
18. hak-hak masing2 sangat perlu dititikberatkan bagi menjaga keharmonian, jika ade sudut yang belum berkemampuan, perlu ade perbincangan bagi memberitahu keadaan dan target capaian. ataupun target bagi sesebuah keluarga.
19. jangan suka membuat sangkaan-sangkaan sendiri, lebih elok bertanya dan berbincang face to face
20. tidak berdengki dalam menjaga dan mendidik anak. anak adalah tanggungjawab suami dan isteri dan tidak boleh hanya dijalankan oleh satu pihak sahaja.
21. saling bantu membantu dalam setiap pekerjaan di rumah.
22. isteri jangan sekali2 menengking suami atau tidak menghormati suami di hadapan anak2 ini akan memberi contoh yang buruk pada anak2. anak2 akan hilang hormat pada ayah atau ibunya. keharmonian anak juga terjejas.
23. suami juga perlulah tunjukan contoh yang baik pada anak2 dalam melayani isteri. kerana perbuatan si ayah ke pada ibunya, dan perbuatan ibunya kepada si ayahnya adalah didikan secara perbuatan pada anak2. anak akan mengikuti secara tidak disedari. keadaan ini sangatlah penting dalam melahirkan anak yang menjalankan tggjwb dan layanan yg sepatutnye utk pasangan masing2 kelak.
24. jika ade persengketaan, cubalah menahan diri dgn berdiam. beredar jika tidak mampu menahan diri. pergi ke masjid bertafakur. solat hajat 2 rakaat, mohon Allah tunjukkan jalan. tanya pendapat2 ulama dalam menangani masalah.
26. kasih sayang itu lahir daripada sentuhan, belaian, biasakanlah menyntuh pasangan masing2. dan anak2. kasih dan sayang itu akan menimbulkan rasa tautan antara satu sama lain. bercambah kepada perasaan saling mengambil berat, saling merindui bila berjauhan, rasa diri tu "belong" pada keluarga. kasih sayang lahir daripada tertunai hak masing2. jadi menjaga kebajikan dan hak masing2 dalam sebuah keluarga sangat penting. lagipun ianya adalah amanat Allah. terutama ilmu2 agama yang seorang ayah dan ibu perlu berikan pada anak2. suami pula pada isteri dan anak2. jika tak mampu, sediakan pembiayaan supaya anak dan isteri dpt mndlami ilmu terutama ilmu fardu ain.
27. hidupkan suasana solat berjamaah di rumah. menjadualkan hari untuk berusrah keluarga, membuat baacn al kahfi sekeluarga pada malam jumaat dan sebagainya.
28. membuat makan2 utk berkumpul ahli keluarga. bagi yang berkemampuan, boleh buat percutian2 beramai2 di mana2 pusat pelancongan.

banyak lagilah cara melahirkan keluarga bahagia. kehidupan berkeluarga ini adalah penting ketika saat rumahtangga itu dilanda dugaan. itu adalah saat meruncing bagi setiap ahli memainkan peranan. kerana sedang lidah yang dalam mulut sendiri pun boleh tergigit. ni pulak masing2 adalah individu yang berlainan yang mempunyai perangai yang macam2. jadi setting otak sebagai suami mcm mn bila isteri buat hal. setting otak isteri mcm mn bila suami buat hal. dan setting otak suami isteri pulak mcm mn bila anak buat hal. dan ade kondisi setting otak anak pulak bila mak ayah buat hal. semua itu akan ade geloranya sepanjang mendirikan sebuah keluarga. apabila Allah yang kita ingati, Apabila jalan Allah yang kita ikuti.. perdamaian adalah setting otak yang sentiasa kene "standby mode".

Ingat Allah. Taat Allah. matlamatkan diri utk mencari redha Allah. ikhlaskan hati. didik diri menjadi seorang sabar. inshaa Allah Allah akan buka ruang pada kita dalam membentuk sebuah keluarga yang bahagia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan