Khamis, 7 Disember 2017

you will miss the precious moment...

28 mei 2016 tanggal yang aku takkan lupakan sampai bila-bila. dengan pantas aku packing keperluan asas memandangkan rasa nak cepat sampai melihat sendiri keadan orang yang aku paling sayang dalam dunia ni. orang yang menjaga aku dari lahir dengan penuh kasih sayang dan ilmu di dada. ye ibu tua inilah yang mendidikku, membentuk akhlakku. alhamdulillah aku x panik mendapat berita ini. aku tenang hingga tiba ke DMS.

setibanya di rumah, ruang pertama yang aku tuju ialah bilik "mok". ibu tua ini tengah nyenyak tidur berbaringan hanya ditutupi sehelai selimut tanpa pakaian dan bermandikan air kencing. aku memanggil ibu ini, ye dia celik separa sedar dan aku xpasti dia mengenali aku atau tidak. ape yang aku fikirkan. aku perlu mengalihkan ibu ini, memakaikan pakaian dan bagi ibu ini selesa. xlama kemudian ibu kandungku datang. dia xlarat nak pakaikan pampers pada "mok" (ibu kpd mak aku dan nenek kpd aku). slps jatuh di bilik air nenek aku mmg xde tenaga. dan mak kandung aku mmg dh berusia jgk. jd aku memanggil adik lelaki aku utk mengalihkan posisi nenek aku. ternyata badannye semua sudah bisa dan sakit2 apabila disentuh. "mok" menjerit kesakitan apabila di angkat oleh adikku. dalam kepala aku fikir, jgnla ade patah atau retak.

alhamdulillah Allah bagi aku ilham teringat kepada bagaimana cara kakitngan hospital mengalihkan pesakit yg bed ridden dr katil. derang x angkat dgn sentuh directly badan pesakit. tapi angkat guna cadar. jadi aku aplikasi pada "mok" aku ni. aku lapik kain batik bawah badan "mok" dan menariknya menggunakan kain. beban utk aku tarik pun reduce dan pesakit pun xrs sakit (utk pergerakan atas katil). alhamdulillah. siap berpakaian dan baring di tempat yg selesa. nak dibawa ke hospital "mok" xmau. takut ditahan di wad katanya.  semua mak2 dan pak2 sedara telah dihubungi.

tepat jam 12 tghari. aku tanya samada mak nak makan atau x. mak xde selera dan xmau makan. tp utk menambah tenaga, aku bancuh jugakla nestum oat tu. alhamdulillah "mok" makan jugak sikit. memang bed ridden. bangun utk duduk kene angkat. duduk kene ampu. dan masa menelan sakit dada dan rusuk kanan. jatuh tehempas di bilik air seorang diri. asalnya masih boleh berjalan dan masih sihat wal afiat.

peristiwa ni berlalu kira2 seminggu je nak ramadhan 2016. melihat keadaan "mok" memang aku fikir nak kene ade org jaga. memang dh niat aku nak jaga. cuma dalam kepala fikir jgk ade komitmen hutang ptptn dan hutang kereta dan belum lagi isytihar hutang dengan kpt. xde ape yang aku fikir. aku fikir nak balas jasa ibu tua ini yang telah mendidik aku. alhamdulillah. dengan didikannya aku kenal al-quran. dapat mengaji, terapan akhlak dan nilai2 murni. semua Allah tumpangkan pada ibu tua ini utk mendidikku. perkara yang aku tak tau mcm mn nak balas melainkan membantu setakat mampu di saat getir begini. ibu tua ini juga sendiri meminta aku berhenti keje dan menjaganya. memang aku keje sendri jer skang memandangkan xdpt keje tetap lg.

ptg, waktu asar makcik aku yang dari johor dan bangi sampai. derang bawak sup.alhamdulillah mak nak makan nasi skit. dan dah mula sedar sepenuhnya. derang stay. makcik aku yang bangi tdo DMS tp yg johor tdo di homestay. keesokkannya, masing2 akan bersurai. "mok" pun dah boleh duduk atas wheelchair. alhamdulillah. sblm pulang. makcik aku yg bangi dan johor, bertanya. boleh ke kalu aku jaga mak derang. aku pun menerangkan kondisi aku. alhamdulillah. derang bantu aku lunaskan hutang ptptn n kereta. alhamdulillah. 2 pekara ni yg buat aku runsing. jd aku boleh fokus pd "mok".

seketika kenangan menggamit.. kini 'mok" dah tak de... Alfatihah buat "mok".. hasmah binti sulaiman. semoga mok dalam kalangan orang yang soleh. aamiin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan