Selasa, 22 Ogos 2017

Pertolongan Allah itu dekat

Surah al baqarah ayat 214

"Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah).


dalam ayat ini jelas menyatakan Allah akan memberikan ujian kepada kita. sebagaimana orang-orang terdahulu yang juga diberikan ujian. ujian yang telah Allah turunkan kepada umat terdahulu seperti:


(1) ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda)

(2) serangan penyakit
(3) ancaman bahaya daripada musuh

dan Allah telah menurunkan utusanNya bagi mengemudi hidup umat dengan beriman kepada Allah. salah satu pesan yang Allah turunkan disini melalui rasulNya ialah ketahuilah bahawa pertolongan Allah itu adalah dekat jika kamu bersabar dan berpegang teguh dengan agama Allah.


dua kata kunci ialah:


(1) bersabar

(2) berpegang teguh dengan agama Allah

ujian itulah sebagai asbab kepada manusia itu memahami aqidah dan tauhid. mengenali Allah. dah kenal maka cinta akan Allah. dan takut akan larangan Allah. 


sabar itu datang dengan ikhlas dan ihsan. jaga keikhlasan. dapat membentuk kesabaran. 



wallahu'alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan