Sabtu, 1 Julai 2017

Moral daripada sebuah Kematian yang mengejut

8 Mei 2017, hilangnya sebiji permata yang berharga. masih aku teringat situasi itu.

chat thru whatsup (family group)

Ayub: Doakan abg Lah, dia accident.
Aku: Ya Allah, terukke, accident dengan ape?
Amirul: Critical, langgar bongkah kayu..

.......aku tergamam dan tak percaya dengan perkataan "critical".... dan dalam fikiran merasakan abgku pasti akan pulih walau dalam hati dah terasa sesuatu yang aku cuba menafikan..

Emak: Bacalah yasin, permudahkan urusan..

aku pun ambil wuduk, baca yasin. sambil baca yasin, bertalu-talu bunyi whatsup... aku dah menghidu sesuatu yang aku sendiri tak mau berlaku... habis baca yasin. aku cuba kuatkan diri untuk membaca whatsup... 

Emak: Lah dah pergi.....

tak sedar air mata aku mengalir... Abdullah Rozali, abg aku, telah pergi dan pergi yang takkan kembali lagi. Abg yang tak berselang dengan aku. Menggigil jugak rasa badan. tersentap dengan pemergian yang tak di duga. jam sudah menunjukan 10.45 minit malam. Arwah di isytiharkan pergi jam 10.40minit malam pada usia 36tahun. beza 2 tahun je drpd aku. Meninggalkan seorang balu dan 3 orang anak lelaki. 

Alfatihah... Semoga Allahyarham ditempatkan di kalangan orang2 yang soleh. aamiin.

Moral daripada Kematian yang Mengejut

1. Jangan pernah sakiti hati orang, berkelahi, bergaduh, bermasam muka, berdendam dan pelbagai perkara yang boleh mencalar redha seseorg kepada kita. Kerana, mungkin dia pergi tanpa memberi kemaafan dan redha kepada kita. dan kita dah tiada peluang untuk memohon maaf daripada si mati lagi. bahkan, kita akan didatangi rasa menyesal yang mungkin kita alami sehingga kita mati.

2. Bahagiakan setiap orang. kerana perginya orang yang kita dah cuba yang terbaik untuk membhgiakannya ni, akan buat kita melepaskan dan meredhakan dia pergi dengan tenang. takkan ade rasa ralat dalam hati kita dengan pemergiannya.kita dah all-out masa dia hidup...

3. bantulah si mati dengan memperbanyakkan sedekah alfatihah buat si mati. bersedekah atas nama si mati. melangsaikan hutang piutang si mati, memudahkan urusan jenazah si mati. mengagihkan pusaka si mati mengikut faraid.

4. Allah akan buka kebaikan (si mati yang baik) ataupun keburukan (jika si mati bukan seorg yg baik, nauzubillahiminzalik, semoga aib kita ditutupi), satu persatu, jadi jika masa hidupnya kita tak pernah nak hargai, penyesalan akan sentiasa ada dalam jiwa. maka, hargailah susah payah dan pertolongan orang pada kita saat dia masih hidup. supaya x sesal dikemudian hari. bagi hak setiap org yg patut dia dapat hak. jangan tutupi kebaikan org. jgn pula buka keaiban orang. bila perginya seseorang, Allah akan buka kebaikan seseorg itu satu persatu supaya keadilannya masa dia hidup terbina. saat ni, orang yang bersalah akan makan hati dan rasa bersalah sampai ke mati. 

wallahualam,

yang penting, jadilah baik, jadilah ikhlas, jadilah adil, jadilah amanah, jadilah bertanggungjawab kerana Allah

jauhilah hasad dengki, jagalah 7 anggota dari kemaksiatan,...

ambillah pengajaran daripada setiap kejadian yang Allah telah takdirkan sbgai qadak dan qadar.



Isnin, 6 Mac 2017

HOW TO APPROACH THE RESPONDENTS TO ANSWER YOUR QUESTIONNAIRES










Jangan pernah merasa yang Allah itu meninggalkan dan membenci

"Tuhanmu tidak meninggalkan kamu dan tidak pula membenci kepadamu,"

Al-Quran; Surah Adh-dhuha; ayat 3

apabila berada dalam pelbagai dugaan, sesungguhnya Allah itu sentiasa berada bersama manusia. jangan pernah merasakan Allah itu meninggalkan kita sendirian menempuhi dugaan hidup.
jangan pernah merasakan Allah itu membenci kita dengan mengurniakan pelbagai ujian.
kerana perlu kita fahami bahawa konsep Allah itu

"..sesungguhnya akhir itu lebih baik bagimu daripada permulaan."

Al-Quran; surah adh-dhuha; ayat 4


permulaan yang penuh dengan kesulitan akan diakhiri dengan kemenangan-kemenangan.





Sabtu, 4 Mac 2017

detik hiba yang tiba

19 februari 2017. hari yang akan diingati sampai ke akhir hayatku. patutlah pagi ini terasa begitu sejuk, sedih dan tidak tergambar perasaan di hati. rupa-rupanya mok nak pegi buat selama lamanya. Alfatihah untuk mok.

 28 mei 2016, tarikh mok terjatuh dalam bilik air dan telah menyebabkan tulang punggung mak retak dan tak boleh lagi berjalan. penderitaan 9bulan terlantar. kini mok dah tiada dan pergi buat selama lamanya. Alfatihah buat mok.

hari ini hari yang kali terakhir aku melihat wajah mok di dunia. semoga mok ditempatkan di kalangan orang yang dikasihi Allah. Alfatihah untuk mok.

melihat wajah mok, aku sangat berpuas hati dengan air mukanya yang berseri, dahinya yang masih lembap dan bau yang sangat wangi yang tidak dapat aku terjemahkan wanginya. walau sebak, tapi jiwa aku redha dengan kepergiannya. Alfatihah buat mok.

kehilangan seorang yang paling dikasihi di dunia. seorang yang tak pernah jemu mendengar setiap ape jua masalah yang aku alami. sangat terasa ketiadaannya. satu tamparan yang hebat. tapi ini akan aku jadikan satu semangat didunia ini demi membantu mak di sana. akan aku usahakan ape jua amalan yang boleh sampai ke mok di sana. agar mok sentiasa tenang dan gembira di sana. Alfatihah buat mok lagi.

ikah akan tetap sayang mok sampai bila2 dan akan cuba menjadi anak yang solehah dengan bekalan ilmu, akhlak dan didikan yang telah mak bekalkan. mok adalah mok yang terbaik. al fatihah buat mok

buat yang telah membaca, sedekahkanlah alfatihah buat mok kesayanganku. Hasmah binti Sulaiman. moga mok bahagia dan tenang di sana.