Rabu, 23 Julai 2014

Erti kasih

seperti biasa. 'aisyah akan ke pusat sumber pada jam 10.00 pg. tempat parking kete yang paling dekat dengan pusat sumber ialah fakulti ekonomi. dalam perjalanan ke pusat sumber, 'aisyah teringat pada seekor kucing yang dijumpainya sblm pulang semalam. cantik kucing tu.. coraknya bulunya macam color kucing hutan... 'aisyah mencari..selalu kucing tu akan ade berbaringan di bridge. dan pencarian 'aisyah membuahkan hasil... ade kucing tu berbaringan.. 'aisyah memang suka sangat dengan kucing ni.. dia pun duk belai2 kucing tu.. makin kuat pulak kucing tu mengiaw.. hajat 'aisyah hanya nk belai je..

'aisyah pun berdiri.. nak meneruskan perjalanan ke pusat sumber.. tetapi kucing tu duk mengiaw.. 'aisyah langkah kanan dia menyelinap di kaki kanan.. ke kiri.. dia ke kiri.. 'aisyah tak boleh melangkah dengan laju..risau .. takut terpijak kucing tu... kemudian 'aisyah berhenti...  "kenapa ni.. lapar ke?".. kucing tu seakan memahami 'aisyah.. nada suaranya makin slow.. macam mengadu.. kebetulan ade makcik cleaner tgh cakar sampah.. 'aisyah pun bertanya,  "makcik, cafe bukak ke?".. makcik tu pun menggeleng.. "xbukak dik, bulan pose ni.." hmm... ke mana harus aku cari makanan untuk kucing ni.. aku pun berpatah balik ke arah cafe yg tutup... mengharap ade kedai yg buka..

cara kucing tu mintak.. mengelilingi kaki aku sampai aku xleh jln..sambil mata mendongak ke arah aku.. berdiri kaki dua menghidu tgn aku... aku melihat perutnya kempis.. memang sgt lapar kucing ni... sedih rasa melihat keadaan kucing ni.. dalam kotak fikiran aku ..kedai yang buka memang ade.. tapi jauh skit.. dlm 250m dari sini..aku kene pegi sana beli.. tp yg aku risaukan kalu kucing ni ikut kaki aku.. lambat la perjalanan nnt.. aku tawakkal je berjalan.. separuh je aku berjalan.. kucing tu berhenti.. terkebil2 memandang aku... sedih dan sayu memandang matanya yang kecewa... dalam hati aku berbisik..jgn ke mana2.. aku pasti akan kembali dengan makanan utkmu..

aku segere melangkah laju... xsedar.. air mata aku mengalir... mengingatkan aku yg mewah makan kenyang... bergerak ke sana ke mari dengan kereta.. xperlu berjalan kaki... semua terbayang dalam fikiran aku.. ummat di gaza.. rohingya... zamboaga.. palestin..syria.. yang kelaparan... makin laju air mata aku mengalir... masih tak bersyukur kah aku??...

ade beberapa org yg lalu..curious tgk aku berjln sambil menangis.. trus aku seka air mata.. xperasaan aku berada di tempat awam.. setelah dpt satu tin sardin.. aku kembali mencari kucing itu... alhamdulillah dia masih di situ.. tapi kali ni ade 2 ekor.. aku bhgi dua sardin tu.. harap ia dapat mengalas perut haiwan ni..

alhamdulillah.. syukur.. aku sgt bersyukur dikurniakan rasa mengasihani sesama makhluk dan menyedari bahawa kehidupan aku dh cukup mewah... terimakasih ya Allah.. ini semua dari Mu...