Khamis, 15 Mei 2014

Adab dan akhlak sesama manusia

datang seorang perempuan bercerita tentang permasalahan hidupnya.. yang mana ia seperti mengadu dan memceritakan sesuatu yg juga termasuk memperkatakan tentang manusia yg ade terbuka aib nya...
dalam keadaan ini sy mendengar perbualannya, tetapi dalam masa yang sama saya memikirkan..apekah tindakan yang aku perlu lakukan bagi perempuan ini mendapat jawapan kpd permasalahannya dan aku terselamat dari mendengar perkara yang tak sepatutnya.
ade beberapa cara yg aku fikirkan yg perlu aku lakukan:


1. terus cuba mengubah topik perbualan agar perempuan itu tidak menceritakan permasalahnya dan cuba mengelak perempuan itu dari suka mengadu permasalahan

2. mendengar sehingga perempuan itu berhenti meluahkan
3. mendengar dan memberi nasihat jika perlu
4. mendengar, memberi nasihat dan mendoakan perempuan itu
5. mendoakan agar perempuan itu dapat penyelesaiannya
6. menceramahkan bahawa mengadu itu tak baik
dalam 6 perkara itu.. tak semua aku lakukan... dan aku juga kadangkala confius .. cuma yang pasti sejauh mana kita kasih dan ingin membantu kawan kita itu... yang paling utama apabila ade orang mengalami permasalahan ialah mendoakan agar dia mendapat jalan keluar, mendapat taufik dan hidayah...jika perlukan tenaga dan kewangan..maka hulurkanlah...
kemudian jika perlu dengar..dengar .. supaya dia tidak mencari tempat lain yang mencenderungkan dia mendapat nasihat yg tidak sepatutnya..
dan jika ade kekuatan.. luahkan bahawa.. byk2la beristighfar.. kerana sesuatu permsalahan itu boleh selesai jika adenya sikap "suka beralah" dan "mencari kelemahan diri-sendiri"...(toleransi kelemahan orang lain kerana kita ade kelemahan diri kita sendiri..sememangnya kita juga mau orang lain bertoleransi dengan kelemahan diri kita dalam keadaan kita dalam mengubah diri dan membina kelemahan diri itu....

ade beberapa perkara yg perlu dititik beratkan dalam hal perbualan ini..jika dirasakan perlu untuk memberi nasihat:

1. faktor usia
2. faktor hubungkait tali persaudaraan

jagalah adab dan akhlak dalam menasihati, atau tindakan atau ape shj perlakuan...
jangan sekali-kali bertindak kasar, meninggikan suara, memotong terus kata2 orang.. kerana itu sikap orang yang kurang adab...


banyaknya ilmu itu sepatutnya meninggikan lagi akhlak dan budi pekerti.....jika berlaku sebaliknya... banyak2la istighfar... mungkin sudah ade percambahan ego sombong dan angkuh... nauzubillah..

wallahu'alam

Selasa, 13 Mei 2014

Khasiat Minyak Zaitun...


Firman Allah SWT: “Allah cahaya langit dan bumi. Perumpamaan cahaya Allah, adalah seperti sebuah lubang yang tak tembus, yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam kaca (dan) kaca itu seakan-akan bintang yang bercahaya seperti mutiara, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang berkah, yakni pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur dan tidak pula di sebelah baratnya, yang minyaknya hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya berlapis-lapis, Allah membimbing kepada cahaya-Nya siapa yang dia kehendaki, dan Allah memperbuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha mengetahui segala sesuatu.” (QS An-Nur: 35)

Firman Allah SWT: Dan dialah yang menurunkan air hujan dari langit, lalu kami tumbuhkan dengan air itu segala macam tumbuh-tumbuhan. Maka kami keluarkan dari tumbuh-tumbuhan itu tanaman yang menghijau. Kami keluarkan dari tanaman yang menghijau itu butir yang banyak; dan dari mayang kurma mengurai tangkai-tangkai yang menjulai, dan kebun-kebun anggur, dan (Kami keluarkan pula) zaitun dan delima yang serupa dan yang tidak serupa. Perhatikanlah buahnya di waktu pohonnya berbuah dan kematangannya. Sesungguhnya pada yang demikian itu ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman.” (QS Al-An’am: 99)

Firman Allah SWT: Dia menumbuhkan bagi kamu dengan air hujan itu tanam-tanaman; zaitun, kurma, anggur dan segala macam buah-buahan. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang memikirkan.” (An-Nahl:11) 

Diriwayatkan oleh Ibnu Umar r.a., Rasulullah SAW pernah bersabda: "Minumlah minyak zaitun dan berminyak dengannya kerana sesungguhnya ia adalah dari pohon yang diberkati." (HR Al-Baihaqi & Ibnu Majah). Di dalam riwayat lain menjelaskan bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda: "Barangsiap menggosok (badannya) dengan minyak zaitun, syaitan tidak akan mendekatinya." 

Sabtu, 10 Mei 2014

Peringatan buat diri

kita didik diri kita buat yang baik-baik. tapi jangan pernah sekali-kali merasakan yang kita baik... MAKA BERDOALAH PADA ALLAH AGAR TAK MERASAKAN DIRI BAIK DAN PERFECT ATAU ERTI KATA LAIN DAH MASUK KE BIBIT ANGKUH...


jauhi "assumption" banyakkan bertanya dan verbal communication di dlm sesuatu perhubungan. baru dapat jawapan yang sahih.... sbb "assumption" atau anggapan hanyalah anggapan... anggapan anda tak sama dengan anggapan orang lain...mungkin tepat mungkin tak betul pun... bertanya secara face-to-face baru anda tau jawapan yang sahih... MAKA BERDOALAH PADA ALLAH DIBERIKAN KELEBIHAN DALAM KOMUNIKASI


"ego" itu juga perlu dikikis.. setiap orang ade egonya tersendiri.. tetapi kene pandai tundukkan sifat ini ... jangan sampai diperkudakan oleh keegoan yang membabi buta... kelak akan terpakai sifat sombong dan angkuh pula.. MAKA BERDOALAH PADA ALLAH JANGAN MENJADI ORANG YANG EGONYA MELAMPAU


lidah tu walau tak de bilah yang yang tajam.. tapi... simbolik perkataan yang keluar hasil dari gerakan lidah dan suara.. boleh beraksi menoreh si hati... sehingga luka dan berdarah.. jika disapu ubat..maka berparut lah ia... jika ditoreh sentiasa maka patah atau putusla ia... maka berhati-hatilah dalam menyusun kata-kata.... MAKA BERDOALAH PADA ALLAH AGAR MEMELIHARA LIDAH, SUARA DARI PERBUATAN MUNGKAR DAN MENGGURIS JIWA-JIWA...

jiwa dan otak yang saling bekerjasama... otak kata sedih..hati pun pilu .. mata pun mengeluarkan titisan air mata... fikiran marah..hati mengbengkak... kawalan fikiran dan jiwa itu perlu selari... ade juga yang hati lain..fikiran lain...itu ade kelebihan dan sesuai membawa watak sebagai pelakon... erk... selalunya mendidik fikiran itu bersyukur  maka hati akan rasa tenang dan damai.. kerana syukur itu punca berasa kebercukupan... ssudah pasti hati akan damai dan tenang.. syukur..sememang nya takde sebab untuk tak berasa bersyukur... kerana kita semua makhluk yang tinggal di atas bumi yang Allah tumpangkan sahaja.. penumpang yang diberi menumpang secara FREE... cukup lengkap terutama oksigen, air, dan pelbagai lagi kesenangan... bekalkan pula dengan ilmu dan tatacara kehidupan.. Subhanallah... bersyukur la .. pujuk la untuk sentiasa bersyukur... jangan sampai kesenangan yang Allah bagi itu menghumban kita ke dalam dunia yang tamak haloba dan takkabbur... MAKA SENTIASA LA BERDOA KEPADA ALLAH AGAR DIRI INI SENTIASA BERFIKIR AKAN NIKMAT YANG ALLAH BERIKAN...AGAR ALLAH SENTIASA MEMBUKA MATA DAN FIKIRAN INI AGAR MENSYUKURI NIKMATNYA..

WALLAHUALAM



Rabu, 7 Mei 2014

Cara bagi semak dan get idea on status kemajuan research (Self-monitoring to update status of research progress


Progress Stages of progress                                Progress   Stages of progress
1% Draft main heading and subheading 80%   conclusions
30% All heading in progress in terms of reviews 90%   proofread
50% Completed review 100%   submit to sv (for approval and subjected to amendments)
60% on summary of each heading

Sabtu, 3 Mei 2014

Apabila dunia dah akhir zaman, Islam pasti gemilang

Assalamu'alaikum..wbt.

lama tak menulis. macam-macam telah berlaku dihari ini.. dengan isu2 hangat seperti misteri MH370,  GST.. isu HUDUD.. .. kedatangan OBAMA.. perhimpunan.. CATUAN AIR.. isu2 politik.. KERAJAAN@UMNO vs PAKATAN.. dan pelbagai lagi..

apakah reaksi dan tindakan anda sebagai yang bergelar khalifah di muka bumi ini dalam setiap isu2 ini iaitu:

1. misteri kehilangan MH370
2. perlaksanaan HUDUD
3. perlaksanaan GST
4. kedatangan OBAMA
5. catuan AIR
6. politik isu KERAJAAN@UMNO vs PAKATAN

situasi yang dh berlaku itu dikira takdir... yang perlu diterima dengan redha.. dan setiap ape yg dah berlaku itu dengan IZIN ALLAH.. walaupun ianya berlaku dengan kadar sesaat yg lampau.. ia sudah dikira takdir yang ditetapkan oleh Allah. manusia kene cari hikmahnya. hikmah itu subjektif.. ade yg pada mata kasarnya bermula dengan kesedihan, dugaan yang menghibakan..akan tetapi pelbagai kebaikan yang diperolehi dari berlakunya sesuatu itu... disini mendidik diri dalam menjadi SABAR dan PASRAH..

islam agama yang lengkap.. HUDUD adalah hukum Allah.. sesungguhnya menyokongnya ialah berlandaskan dengan ape yang Allah tuntut.. maka wajib membantu dalam menjayakan perlaksaan undang-undang ini..dan ternyata undang-undang yang sedia ade masih tak mampu membendung pelbagai gejala jenayah.. perjanjian Allah itu adalah benar... orang bukan islam itu sememang nya akan menolak sekeras-kerasnya kerana tak faham dan tiada penerangan mengenai perlaksanaan undang-undang ini. bahkan sememang ade yang kafir yang kuat agama tau akan kekuatan agama ALLAH ini..dan menolak ini adalah sebagai salah satu halangan bagi menutup KEBENARAN AGAMA ALLAH ITU. walaubagaimanapun.. berhati-hati dengan campur tangan kafir yang bersetuju untuk mencampuri perihal perlaksanaan hudud ini..kerana ALLAH dah nyatakan kafir itu sifatnya munafik...

dunia hari ini telah pun menuju ke akhir zaman... hati manusia itu Allah yang pegang.. di akhir zaman.. ISLAM akan menang.. dan ALLAH boleh saja memalingkan hati "kafir2" itu bersetuju dengan setiap perlaksanaan ajaran ISLAM yg dengan tujuan asal persetujuan itu ade niat jahat dalam hati mereka..sesungguhnya... ALLAH itu berkuasa.. AGAMA ALLAH itu terpelihara...

air itu adalah rezki daripada Allah. ditarik nikmat kurniaan air itu pasti pelbagai kesukaran dalam hidup dihadapi.. pada saat ini..berapa org yg muhasabah diri merasakan adenya melakukan kesalahan sehingga Allah menduga sebegini.. berapa kerat yang bersikap menuding jari dan xde rasa sekelumit kesalahan dalam diri..

GST... sy ni x arif sgt dengan perihal dan syarat2 flow gst ni.. tapi jika dipandang secara mata kasar.. GST ni xdinyatakan berlaku bagaimana..sedangkan dalam bidang perniagaan..barangan itu akan diagihkan.. dari kilang..kepada pengedar.. kepada kedai.. jadi.. dari kilang dh 6%... tambah lagi pemborong 6% tambah lagi big supermarket 6%...sehingga ke kedai terakhir berapa % GST yang nak dibayar.,... kalu kedai runcit yang dikampung2 dan ceruk tokkon..ofcourse berapa lapis GST dikenakan..silap2 modal nak rolling kedai yg sedia ade pun xboleh... itu hanya pandangan secara kasar.. dan jika sememangnya inilah yang berlaku... ia adalah sesuatu yang membebankan...dengan kadar getah yg jatuh sekarang..yang rata2 penoreh getah adalah org yg kais pagi makan pagi...kais petang , makan petang...

minyak rm2.10, tol dikenakana..GST dikenakan... pendapatan negara tetap defisit dan defisit... defisit yg semakin bertambah... walau belum dilaksanakan GST... ade pasaraya yang sudahkan meletakkan GST..ade pusat servis kereta yang dh pun meletakkan GST..dan astro..apetah lagi... syarikat beso yang meletakkan GST... makin beso untung...sedagkan selenggarakan mereka pada paras yg sama.. berlipat kali ganda keuntungan...

kenapa orang nampak wah.. OBAMA datang malaysia... untungla malaysia... siapa OBAMA? agama apa?   ape yang dilakukan pada PALESTIN?.. maaf.. pijakkan kaki org yg kejam akan membawa bersamanya angin kemusnahan...  semoga Allah pelihara Malaysia dari pelbagai jenis bencana...

sebagai individu..perlu aware dengan isu politik..sbb mmg tggugjwb setiap individu kn pilih pemimpin yg amanah.. baik dari segi agama.. jika dah suara biasa tak dilayan... surat asyik di KIV .. pelbagai cara lagi boleh dilakukan.. cuma sikap STUBBORN dengan kesalahan diri itu yng mengundang kpd situasi pd hari ini... salah tetap salah..perlu menerima dan perbaiki..bukan menegak benang yg basah..

action is better dan just talking bla..bla..bla..the most powerful action yang kita boleh ambil ialah DOA... hati manusia ALLAH yang pegang..

niat manusia itu tidak diketahui...nampak baik tapi xsemestinya itu niatnya..nampak jahat sudah semestinya jahat..tp xsemestinya jahat selama-lamanya.. sentiasala bermohon drpd Allah agar dihindari dari tipu daya syaitan... bykkan hadiri kelas2 ilmu.. bykkan solat istikharah.. mohon jika melakukan sesuatu itu baik untuk agama Allah..pasti Allah izinkan..begitulah sebaliknya...setiap ape yg berlaku itu..yg mengguris hati..sudah pasti kesalahan ade dari kedua-dua belah pihak.. nak mengaku atau tak je...


wallahu'alam...


Bacaan Al-Quran, Syeikh Mishari, Surah 'Abasa

video