Ahad, 16 Mac 2014

"Kadang2 dah rasa give up...x tau nak wat camne lagi...semua x kene dimatanya..."...maka, bertanyalah kepada Allah

setiap individu mesti ade niat di dalam hati ingin memuaskan hati semua orang. walaubagaimanapun itu adalah sesuatu yang mustahil pada logik akal melainkan dengan izin Allah. orang yang paling penting bagi kita untuk memuaskan hati mereka ialah ibu bapa, suami, isteri, anak-anak, adik beradik, sedara mara, kengkawan dan sebagainya...

akan tetapi kadang kala, ade juga yang terduga dengan keadaan dimana, semua yang kita dah lakukan dibalas dengan kata-kata caci maki, sambil lewa, endah tak endah, salah dan kene marah...sampai ade kala kita jadi buntu...ape sebenarnya lagi yang perlu dilakukan bagi memuaskan hatinya...

kadangkala ianya memang datang dari kekurangan kita dan kesalahan kita sendiri menjemput ketidakpuasan hati orang kepada kita... tapi ade kala sebaliknya,... kita dah buat yang baik dan orang lain pun dah kata..."kenapa dia masih tak puas hati ye..ape yang tak kene.." .. ade juga situasi di mana sperti frasa ini.."kalu dah tak suka, bagi emas segunung pun tetap tak suka"... ye memang ade situasi begini..macam2 cara dah dilakukan bagi meraih rasa puas hati dan kasih sayang seseorg yg selalunya penting dalam hidup kita...

jika kita di tempat sedemikian, sememang dugaan yang berat..kerana sudah pasti sentiasa rasa sedih...bahkan saya pun kerapkali mengalami begitu..

di sini ingin saya kongsikan kepada semua orang... apabila saya sedih dan masih tidak berjaya memuaskan hati seseorg...jauh dalam sudut hati saya memang sedih... tapi perlu diingati disini bahawa hati orang itu dipegang oleh Allah... seringkali saya bertanya.."ya Allah zahirkan dan beri petunjuk atas setiap kesalahanku sehingga aku diperlakukan sebegitu".. jika kita melihat pada orang (insan/manusia) dan perbuatannya semata-mata..sudah pasti akan rasa putus asa, sedih, marah...

kawan-kawan...lihatlah kepada kenapa Allah benarkan situasi itu berlaku... bertanyala dengan berdoa kepada Allah agar menzahirkan kesilapan yang kita lakukan hingga Allah benarkan kita diperlakukan begitu...situasi ini jg mengajar agar kita tidak melakukan perkara yang sama kepada orang lain sebab kita dah rasa pedihnya diperlakukan buruk begitu...

kadangkala saya sering bertanya pada diri...betul ke aku buat semua tu ikhlas?... betulke aku buat seme tu tanpa rasa sekelumit rasa ingin dipuji erti kata lain riyak, ataupun secara komersilnya "penghargaan"... jika ikhlas, peduli ape feedback kita dapat...kadang2 ini faktor yang Allah nak uji seseorg itu apabila semua perlakuannya dibalas buruk...Allah nak uji tahap ikhlas dan hati seseorg.. tahap kesabaran...

dan selalulah mintak dengan Allah agar dilindungi dari penyakit riyak. kerana riyak mengundang kepada penyakit sombong dan angkuh...

setiap dugaan itu Allah datang kan sebagai "training" kepada kita semua...training menjadi sabar, training sentiasa muhasabah, training akhlak yang baik, training mnjadi ikhlas dan redha..ertikata paling tepatnye ialah training utk menjadi "mukmin sejati" yang disayangi Allah..

wallahualam...