Sabtu, 23 November 2013

TAWARAN UNTUK BELAJAR AL-QURAN SECARA FREE

Saya (Atikah), secara sukarela, ingin mengajar Al-Quran secara FREE, terutama Muqaddam dan hukum-hukum asas Tajwid. Mengenal huruf, baris, makhraj dan tajwid. Terbuka kepada semua golongan, PREFERABLE, PEREMPUAN. Tiada sijil disediakan, tawaran dibuka pada yang berhajat mendalami ilmu Al-Quran demi melaksanakan ibadah kepada Allah. Saya menawarkan ini adalah bersandarkan kepada hadis berikut:

Rasulullah S.A.W bersabda, "Yang terbaik diantara kamu ialah orang yang belajar Al-Quran dan mengajarkannya." (Hadith riwayat Bukhari, Abu Daud, Tirmizi, Nisai dan Ibnu Majah) 

Sabda Rasulullah SAW maksudnya : “ Orang yang mahir dengan al-Quran akan bersama malaikat yang mulia lagi berbakti. Dan orang yang membacanya dalam keadaan sulit (susah) dan merangkak-rangkak maka baginya dua pahala (kebajikan)”(Hadis Riwayat Muslim)

Dalam hadis yang lain Nabi SAW bersabda yang maksud :“Bacalah al- Quran kerana ia akan datang pada hari akhirat kelak sebagai pemberi syafaat kepada tuannya.” (Hadis Riwayat Muslim)


Ustman bin Affan radhiyallahu ‘anhu berkata: Bahawa Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda: “Sebaik-baik kalian adalah yang belajar al-Quran dan mengajarkannya.” (Hadis riwayat Bukhari)


Berminat? Boleh menghubungi saya menerusi email: atikahrazali@gmail.com.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan