Ahad, 7 Oktober 2012

BUATAN ORANG ATAU BUATAN SENDIRI?

 ARTIKEL DALAM MAJALAH AL ISLAM BULAN JUN 2012
Oleh: Dr Mahyuddin bin Ismail
Pensyarah Kanan, Pusat Pengajian Islam,

IKIP International College, Kuantan, Pahang
 
sewaktu menunggu giliran untuk berurusan di kaunter KWSP Pahang, saya terdengar perbualan dua orang wanita yang duduk dihadapan saya. perbualan mereka itu menarik perhatian saya kerana ia berkaitan ilmu hitam. mereka bercerita tentang saudara mereka yang jatuh sakit secara tiba-tiba selepas pulang dari sebuah negeri di utara semenanjung. Mangsa dikatakan mengalami muntah-muntah darah dan batuk berpanjangan. Menurut mereka, mangsa telah dibawa bertemu beberapa orang perawat dan semua perawat mengatakan bahawa mangsa terkena buatan orang. Saya yakin para pembaca juga biasa mendengar cerita sedemikian. Persoalan yang timbul, adakah dakwaan terkena buatan orang itu benar? Tidakkah kita terfikir ianya mungkin berpunca dari buatan sendiri?
Seorang pengkaji dari Barat, William Shaw telah mengkaji amalan mistik masyarakat Melayu-Islam. Dalam bukunya Aspects of Malaysian Magic halaman 49, beliau menyatakan bahawa sebilangan masyarakat di Malaysia percaya bahawa mereka telah menjadi mangsa ilmu hitam dan telah mencari jalan untuk mendapatkan rawatan di samping ’memulangkannya’ kepada tuannya. Apa yang dinyatakan oleh William Shaw memang benar. Ramai pesakit yang ditemui mendakwa punca sakitnya adalah berpunca dari buatan orang, di mandrem, terkena ilmu hitam, terkena guna-guna, santau angin dan sebagainya. Dakwaan sebegini timbul disebabkan tanda-tanda aneh yang dialami oleh mangsa dan disokong pula oleh ramalan dan telahan oleh perawat-perawat yang tidak bertanggungjawab. Akhirnya, timbul prasangka dalam hati pesakit terhadap individu-individu tertentu yang disyaki menyihirnya. Lantas tercetus pergaduhan dan persengketaan. Lebih parah lagi, mangsa turut meminta khidmat pengamal sihir untuk menyihir kembali orang tersebut.
Bahaya Mempercayai Ramalan dan Telahan Rambang Perawat
 
Kepercayaan kepada dakwaan sedemikian mengundang pelbagai kesan negatif dan ianya perlu dihindari. Sebagai seorang Islam, kita wajar menyiasat dahulu adakah dakwaan sedemikian benar. Perbuatan menuduh seseorang melakukan perbuatan mensyirikkan Allah (iaitu sihir dan ilmu hitam) boleh menjejaskan akidah sekiranya tuduhan tersebut tidak benar. Allah SWT telah mengingatkan kita akan bahaya mempercayai berita, cerita, perkhabaran, telahan, ramalan atau tuduhan yang dilakukan oleh orang fasik. FirmanNya dalam surah Al Hujurat ayat 6:
 
Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.
Perbuatan menemui perawat yang mempunyai kebolehan untuk mengenalpasti punca penyakit melalui ramalan, tilikan, imbasan (scan), ilham dan lain-lain unsur mistik boleh menjerumuskan kita ke dalam tipu daya syaitan. Ini kerana berita-berita ghaib yang disampaikan oleh mereka adalah bersumber dari syaitan dan jin yang dijadikan khadam atau sahabat. Firman Allah Taala dalam surah As-Syu’ara ayat 221-223: 
 
Mahukah Aku khabarkan kepada kamu, kepada siapakah syaitan-syaitan itu selalu turun? Mereka selalu turun kepada tiap-tiap pendusta yang berdosa, yang mendengar bersungguh-sungguh (apa yang disampaikan oleh syaitan-syaitan itu), sedang kebanyakan beritanya adalah dusta.”
Lebih mengelirukan apabila terdapat sebilangan pengamal perubatan yang menggunakan kaedah dan penampilan yang kelihatan Islamik bagi mengaburi mata pesakit. Ada di antara mereka menggunakan ayat-ayat dari Al Quran dan tasbih untuk menilik punca penyakit misteri dan melihat siapa dalangnya. Terdapat juga perawat yang melakukan solat sunat untuk melihat wajah orang yang melakukan sihir terhadap mangsa. Kaedah-kaedah yang kelihatan Islamik ini menyebabkan pesakit mempercayai sepenuh hati bahawa dakwaan perawat itu benar. Nabi Muhammad SAW mengingatkan umatnya dengan sabdanya: ”Adalah bohong apa yang diberitahu oleh ahli nujum sekalipun bertepatan dengan apa yang diberitahunya.”
Antara Buatan Orang dan Buatan Sendiri
 
Untuk makluman para pembaca, selain disebabkan penggunaan ilmu hitam, gangguan makhluk halus pada manusia boleh terjadi dengan beberapa sebab yang lain. Antaranya ialah:
 
1)      Saka
Istilah saka (dalam konteks perubatan tradisional) merujuk kepada makhluk halus yang dijadikan sahabat atau khadam oleh keturunan atas (ibu bapa atau nenek moyang) untuk menjaga dirinya, anak cucunya dan harta bendanya. Apabila tuannya meninggal dunia, maka saka ini akan mencari tuannya yang baru dari keturunannya yang bawah (anak cucu). Makhluk inilah yang menimbulkan gangguan-gangguan yang kelihatan sama dengan simptom disihir.
 
2)      Amalan kebatinan yang menyeleweng
Seseorang yang menuntut ilmu kebatinan seperti ilmu kebal, ilmu ghaib, ilmu pendekar, ilmu cantik juga mempunyai risiko diganggu makhluk halus. Kehadiran makhluk halus tersebut bukan dihantar oleh tukang sihir sebaliknya kerana pemujaan yang dilakukan oleh pengamal melalui pelbagai amalan tertentu seperti bertapa, bacaan mantera atau ayat-ayat tertentu dalam waktu tertentu, amalan pati geni dan sebagainya.
 
3)      Rawatan menggunakan makhluk halus
Seseorang yang mendapatkan rawatan dari perawat yang menggunakan makhluk halus sebenarnya telah membuka ruang kepada khadam belaan orang tersebut untuk memasuki dan menyerap dalam tubuhnya. Rawatan ini biasanya melibatkan upacara yang aneh dan pelik seperti menurun, main puteri, tok bageh, bedah batin, ulek mayang, alin telur dan yang seumpamanya. 
 
4)      Memagar atau mendinding rumah dengan cara yang berlawanan syariat
”Harapkan pagar, pagar makan padi”. Begitulah perbuatan memagar kediaman dengan cara yang salah. Ia sebenarnya menjerumuskan penghuni kediaman kepada gangguan makhluk halus. Ini kerana yang ditugaskan untuk menjaga rumah bukanlah malaikat tetapi makhluk-makhluk halus yang lambat laun akan menjahanamkan keharmonian rumahtangga.
 
5)     Menggantung dan menyimpan sebarang tangkal, azimat, wafaq atau barang berpuja seperti keris atau barang-barang lama. Perbuatan ini juga akan mengundang gangguan kepada diri dan kediaman mangsa.
Walaupun puncanya berlainan, namun kesan yang dirasai oleh mangsa adalah sama. Ini bermakna, apabila seseorang terlibat dengan salah satu perkara yang dinyatakan di atas, maka mudahlah mereka diganggu oleh makhluk halus. Tanda-tanda gangguan makhluk ini dapat dilihat melalui beberapa sudut. Dari aspek fizikal, kebiasaannya mangsa akan merasa badannya sakit menyucuk-nyucuk, terasa panas, terasa bisa-bisa, terasa kebas. Adakalanya timbul tompok lebam berwarna biru kehitaman di peha dan lengan, sakit kepala pada waktu tertentu, terasa berat seperti memikul sesuatu, terasa sesuatu mencakar-cakar belakangnya, muntah darah dan hilang selera makan. Dari segi mental, mangsa biasanya menjadi resah dan gelisah sehingga tidak boleh tidur malam, sering bermimpi dikejar binatang buas atau lembaga hitam, disengat haiwan berbisa, atau jatuh dari tempat yang tinggi, terdengar suara atau bisikan yang memanggil atau menyuruhnya melakukan sesuatu, sering berasa was-was, bimbang, ragu-ragu dan takut yang melampau. Emosi mangsa serangan makhluk halus juga biasanya tidak stabil. Mangsa akan ketawa atau bercakap seorang diri, meracau-racau, murung, marah tanpa sebab, menolak pinangan orang, tidak mahu bergaul dengan orang sekeliling. Manakala gangguan di kediaman atau premis perniagaan menyebabkan mangsa terlihat jelmaan atau lembaga yang menakutkan, atau bunyi-bunyian yang pelik. Kadang-kadang pelanggan yang datang ke premisnya nampak seolah-olah ia tertutup walaupun sebenarnya ia dibuka.
Semua kesan yang dinyatakan merupakan petanda-petanda bahawa seseorang itu kemungkinan mengalami gangguan mahkluk halus. Sekiranya kita atau ahli keluarga ada mengalaminya, jangan kita terburu-buru membuat kesimpulan bahawa ianya akibat buatan orang. Boleh jadi ianya berpunca dari buatan diri sendiri.
Tips-tips Menghadapi Gangguan Makhluk Halus
 
Terdapat 3 langkah mudah yang boleh dilakukan sekiranya seseorang mengalami tanda-tanda diganggu makhluk halus.
Langkah 1: Pandang dan lihat kekuasaan Allah
 
Apabila ditimpa penyakit-penyakit misteri, janganlah cepat mendakwa bahawa kita telah terkena buatan orang atau sihir. Janganlah pula kita pergi mendapatkan khidmat perawat-perawat yang kononnya boleh melihat dan menilik siapa yang menjadi dalangnya. Sebaliknya, hendaklah kita segera melihat bagaimana kekuasaan Allah dalam memberi kebaikan atau menimpakan mudarat kepada manusia. Hendaklah kita menanam dalam hati bahawa hanya Allah SWT yang mampu memudaratkan kita, bukannya makhluk halus. Firman Allah dalam surah Al Baqarah ayat 102:
 
”Dalam pada itu ada juga orang-orang mempelajari dari mereka berdua (Harut dan Marut) akan ilmu sihir yang boleh menceraikan antara seorang suami dengan isterinya, padahal mereka (pengamal-pengamal sihir) tidak akan dapat sama sekali memberi mudarat dengan sihir itu seseorang pun melainkan dengan izin Allah.”
Langkah 2: Selidiki punca-punca terjadinya gangguan 
 
Apabila ditimpa gangguan misteri, hendaklah kita selidik, adakah terdapat pintu dan lorong yang memudahkan makhluk halus untuk masuk ke dalam diri kita. Cara untuk menyelidikinya adalah dengan bertanya soalan-soalan berikut: 
 
  • Adakah kita beramal dengan amalan-amalan khurafat?
  • Adakah kita mempunyai keturunan yang bersahabat dengan makhluk halus?
  • Adakah kita pernah mendapatkan rawatan dari seseorang yang menggunakan kaedah yang bertentangan syariat?
  • Adakah kita ada menyimpan tangkal, azimat atau wafaq?
Sekiranya ada, maka sayugia kita segera bertaubat mohon ampun kepada Allah. Lakukan solat sunat taubat dan perbaharui semula syahadah kita, sebagai tanda kita kembali bertuhankan Allah. Moga-moga dengan kembalinya kita kepada Allah, Allah akan mendatangkan perlindungan dan pertolongan. Selepas itu, mintalah bantuan dari Allah dengan bersabar dan bersolat.
Langkah 3: Musnahkan  jalan masuk makhluk halus ke dalam diri kita
 
Sekiranya gangguan dipercayai ada kaitan dengan saka, maka barang-barang kesayangan pemilik saka seperti senjata atau barang kemas perlu dimusnahkan. Kebiasannya, barang-barang itu turut dijaga oleh makhluk tersebut selepas kematian tuannya.
Sekiranya kita ada beramal dengan amalan kebatinan, maka hentikanlah amalan tersebut dan banyakkanlah bertaubat. Sekiranya kita ada menyimpan tangkal, azimat atau wafaq, maka bakarlah kesemua benda-benda tersebut dan bertaubatlah kepada Allah. Mengharap perlindungan dari Allah yang Maha Kekal lebih baik dari berharap kepada sesuatu yang fana’.
Sekiranya gangguan masih berlaku, maka bersabar dan berdoalah agar Allah temukan dengan perawat yang selari dengan syariat. Hindarkan dari mendapatkan khidmat perawat yang suka mempamerkan perkara-perkara luarbiasa. Allah SWT melarang orang-orang beriman dari mendapatkan khidmat seseorang untuk meramal atau menilik punca penyakit kerana ianya sebahagian dari amalan syaitan sebagaimana firman Allah dalam surah Al Maidah ayat 90:
 
Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak, dan judi, dan pemujaan berhala, dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah (semuanya) kotor (keji) dari perbuatan Syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya. Sesungguhnya Syaitan itu hanyalah bermaksud mahu menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu dengan sebab arak dan judi (dan sembah berhala dan undi nasib), dan mahu memalingkan kamu daripada mengingati Allah dan daripada mengerjakan sembahyang. Oleh itu, mahukah kamu berhenti (daripada melakukan perkara-perkara yang keji dan kotor itu atau kamu masih berdegil)?
Berhati-hatilah dengan perawat yang melakukan tilikan atau ramalan terhadap diri anda dengan menggunakan nama ibu anda, atau tarikh lahir anda, atau warna kegemaran anda, atau huruf-huruf hijaiyyah pada nama anda, atau hanya dengan melihat diri anda, atau dengan cara imbasan batin (scan) sahaja, lalu menyatakan bahawa diri anda dihuni oleh puluhan jin, atau anda telah terkena buatan orang. Dibimbangi anda akan mengesyaki saudara terdekat atau orang-orang di sekeliling yang melakukannya, lantas anda merasa benci dan menaruh syak wasangka padanya sedangkan dia tidak melakukan apa-apa pun terhadap anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan