Selasa, 10 April 2012

tak puas hati sokmo..ngape...

la tahzan..seringkali aku memujuk diri dengan perkataan itu..pelbagai doa juga aku amalkan menjauhi rasa sedih, tertekan dan nafsu amarah.. semua itu masih kunjung tiba..solat sudah..yang wajib maupun yang sunat..al-quran sudah dibaca..aurat sudah ditutup..semua soal agama sudah di fikirkan..kira..aku nilai dah mencukupi..tapi kenapa aku masih tak tenang..kenapa masih dirundung "malang" bak kata org melayu ni...malangla sial la..macam2 perkataan yang direka...(huhuhu)..

astaghfirullah..baru aku sedar..kata2 aku itu seolah2 mempertikaikan takdir Allah...aku hanya memandang kepada amalan aku ja..tapi aku tak pernah nilai dan muhasabah adakah amalan2ku dan amal ibadahku betul2 lengkap dan memenuhi suruhan Allah.. seringkali..menilai kebaikan diri..sehingga nampak kelemahan orang lain..tapi xpernah check keburukan diri..mata itu buta utk meletak kesalahan dan kelemahan pada diri..bahkan kesalahan dan kelemahan itu diletakkan pada yang lain..bahkan Allah pun pernah diletakkan kelemahan dan kesalahan itu..nauzubillah..astaghfirullah...jahilnya aku..begitu mudah dipengaruhi fikiran "syaitan"..

baru beribadat sedikit sudah rasa bergunung dan dah rasa diri cukup baik..ya Allah..riak tu..aku sudah riak..erk..astaghfirullah..Allah..ya Allah..jahilnya aku.. tanggungjawab aku sebagai khalifah kat bumi pun tak terlaksana..nak mintak yang lebih2..xmalu ke aku..ape sgt aku berbakti pada Allah..mintak jek lebih2..dengan amal sedikit dah judge deserve yang lebih2....astaghfirullah...jahilnya aku..sesungguhnya aku takut dengan hati aku ni..seketul darah dalam tubuh ini..yang begitu keras untuk redha..sedangkan siapalah aku utk tidak redha dengan takdir Allah..

ya Allah..itu kerana hati ini sentiasa dirundung sedih, gelisah, marah, memberontak..tertekan, ...kerana menidakkan takdir Mu ..pencipta aku..tak malukah aku?..bangunla wahai diriku..bangunla wahai diri..oh HATI..tidakkah tersentuh ..oh HATI.dengarla bisikan suci..oh HATI cair la dikau..oh MATA kenapa kau buta walau kau nampak..kenapa kau nampak kelemahan dan kesalahan orang jek..sedangkan kau tu pun pencipta Masalah...mata..bukalah mata.. FIKIRAN..kau pun sama..fikir yang negative2 jek.. xsuka tau...badan ni stress.sakit2, lenguh... hati ni tertekan..mengepam darah pun dah tak berirama..rosak dah "pitching...

akal, hati, mata, telinga...kau semua ni tak bersatu...sebab kaulah HATI..kau kotor..suka suruh mata tengok bende2 lagho..suruh telinga dengar muzik jek..suruh mulut makan makanan kotor n haram..suruh lidah berkata2 kesat..suruh kaki gi shopping mall jek..masjid xmo pulak...panas la..ngantukla..bosan..malas.. ape ni????? menyampah la korang..ni xbersatu..ini lah jadinya..

sesungguhnya..hidup ini masih tidak istiqamah..sesungguhnya hidup ini masih belum redha dan iklhas  dengan erti sebenar redha dan ikhlas ..yang mana hanya Allah yang lebih berhak menilainya..siapalah aku utk mengatakan aku sudah redho..jika aku masih rasakan luka berdarah kembali...

sesungguhnya ya Allah..diri ini begitu risau dengan performance diri ini..HATI, MATA, TELINGA, AKAL, LIDAH, MULUT, KAKI, PERUT, TANGAN, DAN LAIN-LAIN..sentiasa mencuba..hari2 mencuba..hari mencuba..terkadang dirasakan tiada perubahan..sedangkan Kau ade kurniakan kelebihan itu..tapi aku ini suka menutupnya dengan rasa tidak puas hati..dan akhirnya..sakit sendiri..resah sendiri..betullah...Engkau memang tidak mengubah nasib diri kami,, tapi kami sendiri yang mencipta masalah..

oh Ya Allah..jauh dalam hati ini..sujud aku pdaMU..tersgt mendambakan ketenangan dariMu..kasih sayang Mu..ya Allah, Kau bantulah aku dalam mencari mardhatillah MU..sedih hati ini kerana terlalu banyak kealpaan pdaMU..sedih hati dan malu sendiri kerana Kau masih memberi peluang pdaku ynag tak terkira melakukan kesalahan..ya Allah.. bantulah aku membentuk diriku..menjauhi riak..ego.. dendam..hasad..dengki..keluh kesah...angkuh..sombong..Allah..Allah...Allah..

semua ini..dugaan ini...aku tau ya Allah aku mampu menanggungnya..kerana Kau kurniaankannya, bermakna aku mampu menampungnya,,dan aku tau..kejatuhan..kesedihan inilah yang merundukkan ego ku,, riakkku,,, angkuhku,,sombongku..semoga ya Allah aku tabah dan semakin redha,..dan berharap padaMU..dan akhirnya berjaya membina kekuatan diri..menjadi redha..ikhlas..dan tenang...amin..beristiqamah dalam serba serbi..aminnn..

Allah..Allah...Allah