Selasa, 27 Mac 2012

LAMA SUDAH AKU MENANGGUNG RINDU

Sejak jumaat yang lalu, aku dapat rasa kehilangan sesuatu. Kehilangan itu mengajarku erti redha..bukan tak pernah aku rasakan “kehilangan”. Tapi kali ini Alhamdulillah, kehilangan ini memberi impak yang positif. Betapa aku takut akan rasa ini. Kehilangan. Tapi satu hari nanti aku pasti akan rasakannya juga.kehilangan yang disayangi.

Pandangannya.renungannya.sentuhannya.reaksinya.membuat hati ini tersentuh. Sungguh ku katakan aku begitu menyayanginye.dan untuk melepaskannya pergi tidak boleh digambarkan olehku.. tapi kali ini…aku sudah pun terasa bahangnyer.. sungguh pahit untuk menerima hakikat kehidupan ini.. luka dihati..rindu di hati..

hanya pada Allah aku mengadu..terkadang diri ini begitu daif dirasakan sehingga bertanya “mengapa begini takdirku”.. tiada redha di hatiku ini.. tapi kali ini..aku gembira dalam terluka..ini adalah perubahan positif.. aku suka begini..hakikat ini sebenarnya adalah yang terbaik..Cuma hati ini yang pedih untuk menerima..alhamdulillah kepedihan ini telah menimbulkan kesedihan dihatiku… sehingga tidak ku sedari air mataku mengalir..ku tahan sebak..makin ditahan makin sayu dan pilu..akhirnya aku teresak-esak.. dalam esakan..dalam kepedihan..dalam kesayuan dan kesedihan ini..tiada ape yang tergambar difikiranku..detik dari Allah…baru aku teringat Allah..tempat yang tiada jemu untuk mendengar aduan..tempat yang sepatutnye ku tumpahkan kasih ini..tempat yang aku patut rindukannya.. yang paling wajib aku sayangi dan rindui…sungguh aku buta selama ini..meninggalkan kepada yang lebih berhak untuk disayangi dan dirindui..iaitu..Penciptaku..xmalukah aku selama ini? Mendapat nikmat darinya..tapi lupa untuk merindui dan menyayangiNya..ya Allah..sungguh aku malu padaMu..sungguh betapa aku ni manusia yang tak malu..nak bertemu denganMu pun aku melewat-lewatkan..tidak pernah berusaha mendekatiMu sesungguh hati..bahkan..secepat yang mungkin ingin ku sudahi masa untuk bertemuMU..tapi ya Allah..kau tak pernah jemu memberiku pelbagai nikmat ini..yang aku masih merungut lagi..yaAllah..betapa daif nye aku..lemah..buta hati untuk menyayangi dan merinduiMu…ya Allah..alhamdulillah..kau datangkan kesedihan ini agar hati ku ini terbuka..memandangMu dengan mata hati.. Alhamdulillah.tiada yang lebih gembira melainkan perasaan ini… ya Allah.terima kasih..ya Allah ampunilah dosa-dosaku..agar hati ini semakin cerah kembali..agar hati ini bercahaya kembali dengan keimananMu..ya Allah aku berdosa..

tanpa berlengah…ku sucikan diri dan dengan tenang mengangkat tangan menghadapNya.. bait2 ayat2 ku cuba dalami dan pahami..sehingga akhirnya..mengalir lagi air mata….betapa jauh nyer aku daripadaNYa selama ini..sudah lama aku tidak mendapat perasaan ini… pernah dulu aku merasaiNya..tapi kemewahan dan kesenangan telah melalaikan..telah menghanyutkan aku..membangkit rasa riak dalam diri.. kini… aku baru aku tau ape itu erti REDHA.. aku lebih rela merasakan kesedihan ini.jika kesedihan itu yang menitipkan kasih dan rindu padaMu ya Allah…

tenang.. Alhamdulillah.. sungguh inilah penantianku selama ini..yang pernah ku kecapi satu masa dahulu..tapi telah di ambil semula..kini..dapat aku rasakan keindahan perasaan itu ..datang kembali..semoga aku tidak melakukan kesilapan lepas yang merentap kembali kegembiraan ini…Ya Allah.sungguh aku sayangiMu..sungguh terkadang aku merinduiMu..ya Allah..ku mohon kau suburkanlah kasih dan kerinduanku ini padaMu..ya Allah..sungguh aku bersyukur dengan kurniaanMu ini..Ya Allah bantula diriku berilah petunjuk untuk diriku..untuk menjadi anak solehah, isteri solehah, ummat yang solehah, yang melahirkan zuriat yang soleh dan solehah, memiliki suami soleh, dan seorang ummat yang Engkau sayangi..

Ya Allah, Ya wadud, kurniakanlah aku kasih sayangMu, agar aku dapat menyayangiMu..merinduiMu..dan cebisan kasih itu agar aku dapt menyayangi keluargaku, ibu bapaku, suamiku, sahabatku dan serata ummat.. agar kasihku padaMu menerbitkan keredhaan dalam hatiku dalam menghadapi ape jua rintangan di dunia ini..

Ya Allah, Ya Sobur, kurniakanlah aku cebisan kesabaran Mu agar aku menjadi wanita solehah dan penuh sabar dan tabah dalam mengemudi hidupku, suamiku, keluargaku dan zuriatku dan sahabatku..dan seluruh ummat..

Ya Allah, Ya Syakur, kurniakanla aku cebisan kesyukuranMu agar aku menjadi seorang yang bersyukur dalam menikmati nikmat kurniaanMu..

Ya Allah..Alhamdulillah..Ya Allah, terima kasih, ya Allah, terima Kasih, Ya Allah, terima kasih..Ya Allah terima kasih…semoga kerinduan ini dan kasih ini pada Mu makin subur..makin mendekatkan aku PadaMU..ya Allah, aku sayangiMu..aku rinduiMu..Ya Allah terimakasih..Ya Allah Alhamdulillah…MasyaAllah..Allahuakbar..tiada Tuhan yang disembah selain Mu ya Allah..

Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan