Selasa, 27 Mac 2012

Keras hati itu Silent Killer

Kali ni aku dapat rasakan hati aku ni terlalu keras dan berdegil…egois..yang tidak mengira tempat..yang telah dan boleh mnjadi weapon and silent killer membunuh kegembiraan dan kebahgiaan hidup. Perasaan ini kadangkala merimaskan dan menyebabkan depress. Perasaan ini mematikan perbuatan yang charming. Perasaan ini sekadar bersuara dalam hati dan hilang di alam fikiran sahaja.. betapa keras nyer hati aku..dengan Allah pun susah nak menitiskan air mata..inikan pula dengan manusia..betapa kerasnya hati aku..

Setelah menyedari kelemahan diri ini berpunca dari hati ini yang keras penuh ego..entah..sebagai fitrah seorang yang beragama Islam..aku tau konsep beribadat pada Allah..Cuma bukanla taraf orang2 alim ulama..aku umat Islam yang amatur dan daif..aku masih berpegang teguh pada Allah dan rasul. Cuma hati ini tidak diketuk perasaan rindu untuk bertemu Allah …hati ini tidak tersentuh dengan bait2 ayat Allah..bahkan kadangkala rasa rimas dan panas..astaghfirullah..itula..betapa kerasnya hati aku..

Ialah..petunjuk itu dari Allah..akhirnya Alhamdulillah setelah mengalami pelbagai masalah dalam hidup..biasala, aku manusia yang lemah..dah jatuh baru ingat Allah.. barulah nak mula baru..orang lain dah juzuk 20 baca alquran..aku baru masuk alif lam mim..orang lain dah jadi keretapi laju..aku hanya shuttle train..erk..terpana..baru aku malu pada diri aku..duduk dibumi Allah..bernafas dengan pemberian Allah, makan dengan pemberian Allah, semua Dia punya.tapi aku jarang sekali mengucap terima kasih pada NYa..kalu ade pun kadangkala xsepenuh hati.hanya sekadar menunaikan kata di mulut tapi tidak sampai ke hati..yaAllah betapa teruknya aku..aku maluuuuu..malu PADANYA..

Sejak ini, aku mula mencari dan mendekati agama..menghadiri majlis ilmuan..menonton channel agama..macam TV 9 slot tanyalah ustaz, semanis kurma, mukaddimah, TV Alhijrah..tv yang memang bagus.memang menghijrahkan aku..alhamdulillah..makin lama..aku makin berminat..sehingga..suatu hari slot laukana bainana..rancangan tv dari arab..seorang wartawan bertanyakan ummat sekarang, jika rasul itu masih ade ape yang anda ingin rasul lakukan…ade seorang budak perempuan ni…telah menyedarkan aku..apabila soalan itu diusulkan dia menangis..”tidak tergambar jika rasul itu masih ade”..semoga Allah titipkan perasaan seperti budak itu..sebut je rasul dan Allah..airmata sudah mengalir..mendetikkan hati ini dengan penuh kerinduan dan kasih sayang untuk bertemu denganNya..

Alhamdulillah dari hari ke hari hati ini dapat ku rasakan semakin mudah menangisnyer..makin menerima dengan redha takdir itu..alhamdulillah..petunjuk dari Allah itu..mendetikkan diri ini supaya mencari bahan bacaan, membykkan solat, mengaji alquran dan juga mencari bait2 ayat alquran yang bisa meruntuhkan benteng keras hati ini…ayat itu diamalkan di kala memasak, dan membasuh pakaian..alhamdulillah. banyak membantu..itulah bismillah.., al-insyirah, selawat kepada nabi, ya muqallibal qulub.., lau anzalna…, .. Alhamdulillah..

Semoga aku istiqamah.. semoga aku tak hangat2 taik ayam dalam beribadat..semoga ini semua terbit dari hati yang ikhlas penuh redha Allah..

SESUNGGUHnya APABILA SUDAH diKETAHUI KELEMAHAN DIRI, JANGANLA EGO, TERIMALAH DAN AMBILLAH TINDAKAN YANG CEPAT..BAK KATA MUFTI MENK..BERUBAHLAH DARI SEKARANG, WALAU PADA MULANYA AKAN TIMBUL PELBAGAI DUGAAN..

Wallahualam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan