Jumaat, 30 September 2011

secularism, humanism...

hari ini, di bawah tajuk "values, ethics, for the built environment".

values = nilai-nilai
ethics= etika
built environment= alam bina

topik yang hendak di ulas kan yang berkisar dengan kehidupan harian kita. yang mana yang telah berlaku dan sedang berlaku. dan perkara ini sebenarnya sangat pentingnya tapi telah dipandang remeh oleh masyarakat kita hari ini.

dunia sekarang lebih menjurus ke arah secularism dan humanism. kenapa aku katakan begitu?. sebab dapat dilihat jurang antara soal penekanan dalam agama dan juga ilmu untuk di dunia. itu secular, sebagai contoh, hanya di masjid tempat aku bersolat dan ditempat kerja aku bercerita pasal keje dunia dan lupakan perihal agama.

ape yang aku katakan humanism ialah, menggahkan manusia lebih daripada Allah. lebih kepada mengagung-agungkan manusia daripada Allah. sebagai contoh yang paling mudah. A star, Elton John. dia seorang yang Gay dan melakukan bayi tumpang... terang-terang itu dah salah, tiada orang pun peduli, tetap menggahkan dia, sebab ape?.. sebab "A STAR". dan dia juga berdakwah. pendakwah christian... ish..ish..ish.. xrasa ape-ape ke kita rasakan dengan lelaki kawin dgn lelaki?...

jadinyer.. berhati-hatilah.. janganlah mengagung-agungkan manusia lebih daripada Allah yang Maha Pencipta. kita dicipta di dunia ni berlandaskan 3 perkataan:

1. I atau pun saya dalam bahasa melayunyer. siapa aku? tanya diri sendiri. macam mana aku melihat diri aku?.. adakah aku seorang yang ego?... asal usul nya Allah turunkan aku adalah sebagai hamba untuk menyembahNye. jadi, adakah perjalanan hidup aku ni adalah betul mengikut syariat?

2. PRACTICE - how? bagaimana aku praktis. praktis dalam jalan yang betul yang Allah dah tetap kan standard perilaku, akhlak, moral. dunia hari ini mewar-warkan "FREEDOM".... setiap sesuatu mesti ade pembatasannya. hidup yang bebas tanpa agama, undang2.. sama macam haiwan la... ikut suka je..

3. because Of - ape purpose, ape objektif kita kat bumi atau dunia ni. kenapa aku tinggal di bumi?... manusia hari ini terlalu "take for granted" dengan diri sendiri. mengapa aku katakan begitu.. kerana.. bangun pagi.. sihat tubuh badan, tiada cacat cela.. tapi ade aku sebut ALHAMDULILLAH... hmm... bahkan kadang2 bangun dalam keadaan malas.. mengeluh...
bila melihat orang lain yang sakit, kurang sempurna.. baru ade rasa syukur..

bahkan, hari ini memang ketara "SECULARISM n HUMANISM".... dunia hari ini terlalu mengagung-agungkan manusia berbanding Allah... siapa yang diagung-agungkan?.. artis... siapa artis?... bagaimana akhlak artis?... bagaimana makan pakai artis,... bagaiimana pergaulan artis..

dalam dunia pun ... jika ditanya SIAPA RASUL KITA...entah berapa peratus jek yang tau... astaghfirullah... sedarlah wahai umat ISLAM malaysia... western cuma merosakkan Aqidah kita melalui emosi berbanding dengan akal fikiran...

dunia di alam bina adalah penuh dugaan . seperti kata-kata SINAN salah seorang arkitek Islam yang terkenal.

"architect is the most difficult profession. the person who wants to practice as an Architect correctly, must be first of all, PIOUS."

seperti salah satu jawapan yang diberikan dalam interview mengenai dunia pembinaan hari ini. " jika kamu seorang yang baik, kamu tidak akan mendapat sebarang pekerjaan" atau dalam bahasa inggerisnyer "if u are a nice guy, u will not get any job"... bribery... yes bribery.. rasuah...

dan yang paling ketara hari ini.

"WE END UP OUR OWN VALUES & WE GLORIFYING OTHERS"

kita ade scholars kita.. tapi kita amik scholars barat....

renung-renungkanlah bersama.. adakah kita dalam golongan yang hanya mampu marah di dalam hati tapi tak berani memperbetulkan keadan. adakah kita hanya tidak mengambil peduli janji hidup senang.. adekah kita golongan yang "it is ok if he is a GAY or whatever la, because he is A STAR"...

tidakkah kita rasa marah, takut, sedih dengan fenomena hari ini?... nauzubillah

wallahualam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan