Khamis, 6 Januari 2011

Ketetapan Percaturan Hidup

“Dan Kami bagi-bagi mereka di dunia ini menjadi beberapa golongan; di antaranya ada orang-orang yang saleh dan di antaranya ada yang tidak demikian. Dan Kami coba mereka dengan (nikmat) yang baik-baik dan (bencana) yang buruk-buruk, agar mereka kembali (kepada kebenaran).” (Surah Al-A’raaf : Ayat 168)


sesungguhnya cubaan kat dunia ni ade dua bentuk iaitu:


1. nikmat (mendapat sesuatu yg baik-baik dan menggembirakan). sebagai contoh physical appearance yg cantik, akhlak terpuji, pasangan yg baik dr semua segi, keturunan dan keluarga bahagia, murah rezki, kaya, mewah, semua urusan dimudahkan, berjaya dlm pelajaran, bisnes, institusi kuarga, famous, brilliant, byk lagi..


2. bencana (malapetaka yang mengundang kepada kesedihan, kegelisahan, resah, xtenteram). sebagai contoh tidak berjaya dlm semua yg diceburi.. semua urusan byk halangan, keluarga bermasalah.. accident.. tidak sempurna physical.. miskin.. sukar memahami pelajaran..


sesungguhnye dua jenis bentuk cubaan ini adalah sebenarnya sebagai HINT utk kita kembali kepada Allah, pencipta kita. Manusia sentiasa lalai dan alpa.. sentiasa tidak berpuas hati, sentiasa dipangaruhi aura negative... dua2 bentuk cubaan ini xlain xbukan adalah HINT dari Allah kat kita semua. itula betapa pengasih dan penyayangnye Allah, sentiasa memberi hint kat kita semua.. bersyukurla dan redhala dgan ape yg Allah suratkan utk kita yg mana cubaan utk kita tempuhi di dunia ini bagi bekalan di akhirat kelak..


pandangan untuk renungan bersama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan