Jumaat, 30 April 2010

Kecewa, Murung, Kehilangan, Kesunyian, Kesedihan

Kadang-kadang kita rasa kecewa, murung, kehilangan, kesunyian, kesedihan, tak berpuas hati, terasa tiada keadilan.

selalunye semua perasaan tu kerana perkara dunia.. kerana perbuatan manusia..

tapi adakah kita merasakan perasaan yang sama seperti itu di dalam perkara agama?.

Adakah kita merasa kecewa, murung, kehilangan, kesunyian, kesedihan jika kita gagal menunaikan tanggungjawab kita sebagai Khalifah dimuka bumi ini.

adakah kita sedih dan kecewa jika diri tak mampu solat di awal waktu.. selalunya kita resah dan kecewa terlewat meeting.. terlewat masuk kelas... solat di awal waktu itu mendidik kita punctual dlm ape jua perkara dalm hidup kita..

adakah kita kecewa dan sedih jika tak mampu mengerjakan solat-solat sunat walau masa yg diperuntukkan telah terlebih cukup... kita selalu kecewa mengenai siaran television... masa lapang kita pun telah dicuri dgn perkara lagha.. iaitu television, internet , radio.. didikan yang mantap dari kecil amat penting didalam mengisi masa utk mana yg lebih berfaedah..

adakah kita kecewa jika tak mampu nak berpuasa hanya 2 kali seminggu (iaitu puasa sunat isnin dan khamis).. puasa mendidik kita jadi sabar, tenang, menundukkan nafsu... dan juga utk kesihatan tubuh badan...

adakah kita kecewa, sedih, dan malu kerana pengetahuan kita sebgai ummat Islam terlalu cetek. cetek tentang selok belok agama, salah silah khulafak-khulafak, sahabat-sahabat Rasulullah, Kisah Para Nabi... Hari-Hari istimewa dalam Islam dan sejarahnya,...?

Adakah kita kecewa jika tak mampu menghafal dan memahami Ayat-Ayat suci Allah.. (Al-Quran).. bahasa syurga itu??....


Renung-renungkanla...


sesungguhnya, manusia di akhir zaman ini.:

seringkali kecewa kerana meminta sesuatu balasan dari manusia .. bukan keredhaan Allah..
seringkali manusia kecewa kerana tiada kepujian di atas usaha yg dilakukan... tiada kenaikan pangkat..

seringkali juga kecewa, murung dan sedih atas kerana urusan duniawii seperti result exam yang tak mencapai target.. padahal itulah yang Allah suratkan., itulah yang terbaik.. REDHA la..

seringkali manusia kecewa kerana perbuatan manusia.. seperti kecewa bercinta.. kecewa dengan diskriminasi,,. pilih kasih.. dan sebagainyer..

seringkali manusia kecewa dgn kesusahan yang di alamii.. sbg cth dari segi kewangan

sesungghnya,

suatu kegembiraan dan keindahan itu terjadi kerana keberkatan dan keredhaan dari Allah...
ya itulah.. REDHA ALLAH yang kita patut cari....

selalula pujuk hati,

kadang-kadang suatu perkara berlaku adalah satu dugaan untuk menghapuskan kafarah dosa kita yang lampau..

kadang-kadang kesulitan dan bencana yang dihadapi adalah sebagai titik kasih Allah pada ummatnyer.. supaya ummatnya semakin erti dan paham sesuatu ketentuan itu adalah hak Allah.. manusia perlu pasrah dan redha.. ya menitipkan sifat redha..

sebagi contoh, kehilangan barang dan wang, ini mungkin kerana suatu masa dahulu kita pernah terguna, atau terambil barang org yg kita sendiri tak sedar dan tak perasan... mungkin kita membayar zakat dgn hati yg was-was..

terdetik sedih dihati, mungkin tanpa sedar kita pernah sedihkan hati org lain...

bersabarlah..

pujukla hati utk bersabar.. redha .... selalulah berfikiran positif... Ambilla penyelesaian positif... belajarla menjadi seorang yang REDHA...

ya Allah... perlunya bimbinganMu ya Allah ....