Ahad, 17 Januari 2010

aku, dia dan kau (hasil nukilan babyotai) part 14

"erm.. sedap jgk.." gumamku sendirian. huhuhu..dah lapar, semuanya jadi sedap...wakakka..

**********************************************

seingat aku , lepas jek aku cakap aku dipaksa kawen atas desakan org tua.. nua terus menghilangkan diri... agak2 5-8 tahun jgk dah.. tapi sekarang ketemu semula dalam keadaan aku macam ni.. aku xlupa, aku mengambil masa 2 thn utk cuba mengikis ingatan aku pada dia, tapi sebenarnye ingatan tu sampai sekarang masih ade trhdp dia...tapi perasaan sayang tu mungkin dh xde..."ntah.."

aku masih ingat diperingkat awal perkahwinan aku. betapa peritnye aku nak menerima arwah abg aizat, tp abg aizat memang baik..sgt baik... sehingga menyebabkan aku sayang padanya. 2 thn abg aizat bersabar. 2 tahun barulah aku boleh menerima abg aizat sepenuh hati. tapi kebahgiaan yg baru bermula sudah pun berakhir.. sudah pun berlalu...kini aku keseorangan... aku dh xberdaya lagi.. aku menangis jua akhirnya..menangis semahu-mahunya... melepaskan kerinduan pada arwah suami yg ku cintai..abg aizat dan juga si comelku arif...

*****************************************************

"alamk...arini nak submit tender...kereta ni wat hal la plak..... come on la.. hidupla enjin oi... dah pukul 8.00pg dh ni... matilah aku..mengamukla En.. Yusuf ni..."...puas aku cuba start enjin ..xidup jugak.. smlm ok jek..xdek tanda2 nk rosak... "assalamualaikum.."..eh..xkan dia kot..suara tu macam suara...aku pun kuar dr kete. "apahal, kete x hidup ek..nak sy bantu ker?" aku pun fikir masa jek.. dh lambat ni..terus jek bukak pagar..tapi hairan, rasanye dia kuar dr umah sebelah aku jek.. tak perasan plak aku..mampus la macam ni.. lg dahsyat sebelah umah jek.. "u punya bateri ni dh weak.. nak kene cas..". aku terus menilik jam ditanganku...dalam kepala aku ni hanya fikir nak sampai ke pejabat jek dah ni..."nak kene casla pulak dah.. sy dh lambat ni...nak naik teksi kat ne kat sini ?" gelabah aku dibuatnye. "dia terus mengunci kereta aku..dan menghulurkan kunci kereta dia kat aku.."nah awak guna kete saya, sy xpegi mana2 arini..sy cuti.." aku teragak2..nak terima ke tak nak....aku tgh fikir...nnt ape plak org kata,.. tp tender pd aku ni mcm mane.. pening.. "la, apa lagi tggu ni..nak sy antokan ker..dia terus berlalu, xlama dh ready nak anto aku.. siap bukakkan pintu lagi...aku plak mcm separa sedar, dh pun masuk ke dalam kete..bila masa aku masuk ntah.. "kat mana opis u ni?'.. "kat cheras, syarikat megah, baru buka". terang aku...terasa janggal lak dah bedua jek naik kete ngan lelaki..sejak pemergian arwah abg aizat..aku xpernah lg naik kete berdua2an dgn lelaki mcm ni.. "oo...syrikat tu.. awak kenal ade sorg jurukur bahan kalu xsilap.. ape nama dia.. fadzmi.. eh..awak baru masuk baru ni ek.. dia dh cuti masa awak masuk tu.. mesti awak xsempat jumpa dia.. dia tu kawan sy..sy pernah gak r lepak2 ngan dia kat opis tu.." pulak dah..ade kawan dia la plak.. nyampahnye aku..makin mengada2 la plak..."kalu sy tanya awak jgn marah. sy bukan nk jg tepi kain org..tapi sy hairan.."aku seakan dh agak soalan yg nk diutarakan. "awak nak tanya psal suami sy ker..? atau kenapa awak tgk sy sorg2 jek ek?.." dia mcm terkejut dgn ape yg aku ckpkan. tapi cuba cover dgn tersenyum tipis.. dan perlahan2 menganggukkan kepala. "tapi kalu awak xnak bgtau pun xper.. sy xpaksa.."

********************************************************

sedar x sedar dh hampir setgh tahun aku berulang alik weekend dr kl ke phg.. bl weekend jek balik... menjengok rumah peninggalan arwah abg aizat, mak ayah dan mak ayah arwah abg aizat. pernah jugak aku terfikir, sape yg aku nak wariskan semua hartaku ini..harta peninggalan arwah abg aizat pd ku... rumah ni besar..tp xdek penghuni..hanya aku sorg jek.. sunyi.. tp hatiku mcm dh beku utk menerima alam perkahwinan lg.. aku trauma.. takut tika saat bahagia dtg..ia ditarik sekelip mata.. pedih..teramat pedih... bukannye xdek yg menyebut2 dn merisikku.. tapi tak terbuka langsung hatiku ni nak kawin lg. entahla..bukan aku xpernah fikir akan kebenaran kata2 emak.. terasa sedih bila berseorangan..sunyi.. entah..biarla masa menentukan...
"jauh mengelamun nampak." teguran dia mematikan lamunanku.. minggu ni aku tak balik pahang..biasanye kalu aku xbalik pahang, petang2 mcm ni aku akan duduk di taman melihat gelagat kanak2.takla terasa sgt sunyinye.. "boleh join" aku sekadar mengangguk.. "tk balik kg ker minggu ni" aku menggeleng. "atikah", panggilannye mengalihkan tumpuanku pada kanak2 terhadap dia. nama itu., cara panggilan, dan panggilan itu tak berubah dari 8 tahun yg lalu. tetap sama. "awak tak bosan ker hidup sorg2 mcm ni, x sunyi ker?" aku terus memandang tepat pda wajahnye.. ape perasaan aku..aku pun xtau.. marah ke dgn soalan dia.. entah.. tertanya2 aku..adakah dia sudah mengetahui mengenaiku..tapi mcm mane..."sy dh tahu pasal atikah.. fadzmi bgtau..sy xsangka.. sy mintak maaf soalan sy td mungkin membangkitkn kemarahan awak.." aku tunduk..tiba2 aku rasa sebak..hiba..sedih.. tak dptku tahan lg.. akhirnye aku teresak2 menangis mengikut rentak hati.. aku x hiraukan dia yg masih dihadapanku.. "atikah, terimala nua semula, nua boleh jaga atikah. nua tunggu atikah sampai ke hari ni.." entah kenapa hatiku yg dh sebak semakin sebak lg dgn kata2 dia. aku x pasti perasaanku.. perlukah aku menolaknye lagi... bukan aku xtau..kasihku padanya masih bersisa.tambahan pula dia hadir di kala hidupku kesepian.. dia xpernah berubah.. tetap seperti 8 thn yg lalu. janjinye begitu utuh.. setia menantiku hingga ke saat ini.. "tapi..." hanya itu yg mampu terluah.. "tapi apa atikah.. nua sayang sgt pada atikah.. nua xpernah lupa atikah. nua susah hati tgk atikah mcm ni. kahwinla dgn nua. nua boleh bantu atikah." argh.. aku xtau ...ape harus ku lakukan..."nua".. hanya itu yg terluah.. aku buntu..