Ahad, 3 Januari 2010

aku, dia dan kau (hasil nukilan babyotai) part 10

esakan aku makin menjd2. dia memelukku kejap seakan tak meninggalkan aku. Tiba2 guruh berdentum, aku terus memeluknya erat. Hujan turun lebat, dan terus black out sbb guruh td. "sayang tunggu sini ya, abang nak pegi on smula main switch". aku terus memaut tgnnya dan merengek disulami tangisku..."kenapa sayang...ssshhhh...jgn nangis lagi syg... sayg takut ye... jom ikut abang." suamiku terus memautku ke dalam dakapan dan mengiringiku ke main switch board. entah kenapa.. mungkin sejuk campur takut campur takut ditinggalkan sorg2... aku menggigil... "kenapa sayang menggigil ni... dah on pun.. ya Allah pucat muka... xsangka syg takut guruh sampai mcm ni skali... dah la jgn takut.. abng ade kan..." aku diam dalam dakapannya... "jom, kita tidur jek la..." ajak suamiku.. aku sememangnye takut dan berharap untuk tidur pun.. tapi entah kenapa.. lenaku tersentak lagi dengan petir dan guruh yang sabung menyabung... perasaan takut aku tak terkawal lagi.. aku terus memeluk erat suamiku... cuba mencari kekuatan... alhamdulillah.. suamiku memelukku erat.. "sayang tak tidur lagi ke?" aku menggeleng.. nak bersuara dh tak mampu lagi.. takut.. sebak... sejak akhir2 ni aku terlalu sensitif.. mudah sgt terasa.. mudah sgt sedih ... suami ku menciumi dahiku lama... terasa kehangatan ciumannya menyemarakkan lagi kasihku.. memudarkan perasaan gentar dan takut ku tadi...

****************************************************************

"sayang, bangun sayang. dah subuh ni.. mandi.. nanti terlepas subuh.." aku terjaga.. memandang suamiku yang dah pun siap mandi.. senyuman nakalnya memalukan aku. dia menghampiriku dan membisik "sayang bahgia?" lembut suaranya.. bahagiakah aku...?? entah... tapi aku mengangguk dan ingin berlalu ke bilik air ingin mensucikan diri...tapi aku diraih lagi ke dalam dakapannya. bertentang mata, hatiku mula berdebar2..."sayang macam tak bahagia jek?" aku rasa kelakar la pulak.. macam budak2 la pulak laki aku ni.. lelaki mcm inikah perangainye... aku tersenyum... tak sempat aku nak berkata2 mulutku telah pun dikucup lembut.. aku membalas... "tak cukupkah itu sebagai tanda syg dan bahagia.." kataku... dia tersenyum puas tapi masih memelukku erat.. "ehem... tak nak bagi ika bersihkan diri ker... subuh dh x lama..." dia menyeringai... lalu memimpin aku ke bilik air."dipersilakan tuan puteriku intan payung.. sayang. "abang tunggu ika ye.. kita solat sama2." kataku.

alhamdulillah kehidupan ku makin hari makin bahagia dikurniakan pula cahaya mata pertamaku... arif.. si comel menyemarakkan lagi kehidupan rumah tanggaku... aku bersyukur dengan pilihan keluargaku.. itula yang Allah suratkan untukku...

******************************************************************

inilah asam garam kehidupan. disebalik kemanisan tetap ade kepahitannya. di saat hidupku dikemuncak bahagia, datangnya ombak merempuh rumah impian yang telah ku bina. Sudah seminggu pemergian anak ku... Arif... yang baru berusia 2 tahun... masih aku ternampak2 gelak tawanya.. senyumannya.. rengekan manjanye... "Ika sudahla tu, mari kita pulang nak" . Aku akur dengan abah. Kalu ikutkan hati, inginku setia menanti di tanah perkuburan ini....