Khamis, 12 November 2009

Cita-cita Ku

Setiap orang ade cita-cita. cita-citaku ni tinggi melangit... dah lama tanam.. tapi sampai la ni x kesampaian....

1. nak jadi baik
2. nak jadi baik
3. nak jadi baik
4. nak jadi baik
5. nak jadi baik

tapi macam mane? asyik tak jadi baik jek.. sekerat jalan.... tgh jalan dah tenggelam.. tak pernah sampai kemuncaknye dh berlayar ngan syaitan.. nak turut nafsu.. skejap jek baik.. jahat jek memanjang...

tapi aku cuba..jugak jadi baik... masa yang jadi baik tu aku cuba wat yang terbaik.. tapi masa aku alpa tu.. ya Allah.. bertepuk kaki tangan la syaitan... "hoooorayyyy".. setan pun ngejek... "akhirnya kau kecundang jua"... ish menjengkelkan.... malu la ... dh elok2 jadi baik.. tetiba ikut setan... macam berpaling tadah.. tapi... xdek tapi2.. xdek tapi2...

selalu jek ade perkataan "tapi" "kenapa"... dua perkataan yang akan menimbulkan negative.... xbaik.. x elok... tapi nak jugak jadi baik.. nak jadi baik.. nak jadi baik...

anyway.. cita-cita ku...

1. bgn awai subuh... kul 5 dh bgn tu pun kira lambat.. kalu nenek aku tu kul 4 dh bgn.... siap2 mandi manda... leh solat sunat subuh...

2. xtdo lepas subuh... amalkan baca Al-Mathurat... baca quran

3. solat sunat dhuha...

4. tgh hari mandi

5. masuk waktu solat terus solat.. so leh wat solat sunat..

6. amalkan zikir2 harian

7. selalu sebut Alhamdulillah, subhanallah, masyaAllah, InsyaAllah.... perkataan yg baik2 la.. beristighfar

8. masa maghrib nak masuk waktu isyak tu .. cuba amalkan ngaji quran sambil baca makna.. at least hari2 baca quran.. tanamkan harapan every year mesti khatam quran.. tu kira malu la.. sbb masa ramadhan kiranya sebulan jek org dh leh khatam quran.. aku lak aim setahun.. tapi xper.. mula dari sekarang..

9. cuba dalami lagi.. solat2 sunat...biasakan solat sunat hajat, istikharah, taubat, tahajjud...

10. cuba dalami ilmu tajwid..,, bacaan2 betul...

11. jaga kebersihan diri... sbb setan ske duk kat org yg amik xpeduli pasal kebersihan, kebersihan dari segi makan, pakai, minum...

12. Zakat, puasa sunat isnin and kamis..

13. Aurat.. bab2 aurat ni.. pakai tudung dh ok dh.. tapi pakai sandal.. xpakai stoking.. tudung lak skang ni style transparent... ish.. cuba la berubah.. tgh cuba la ni...

14. nak jadi anak yang baik wat ibu bapa.... tgh cuba gak ni.. memenuhi kehendak mereka... mane ke tau.. umur aku sendiri pendek.. xsempat berjasa dh kebus dulu.. kecik2 makan boras derang belum sempat berjasa dh mati lak.. sbb xsemestinya org tua mati dulu... wakkaka ..

15. byk lak dh impian aku ni.. tp itu r cita-citaku aku ni kan tinggi melangit.... nak jadi baik.. nak jadi baik... nak bersihkan hati aku ni yang dh kotor ni... nak betulkan segala niat yg dh terpesong..

16. nak jadi baik.. xnak marah2... nak senyum jek... nak senyum jek.. wahhhh... mesti awek muda.. mesti setan bengkek...

17. nak kurangkan dengar music.. nak mula dengar ayat2 suci... supaya bila dengar music skang jadi nyampah.. dengar ayat suci jadi tenang bukan lak jd ngantuk atau rasa bosan..

18. nak jadi baik... nak jadi baik.. nak jadi baik... husnul khatimah.. nak jadi baik... nak jadi baik.. supaya dapat zuriat baik2...

19. nak jadi baik.. nak jadi baik.. nak jadi baik... nak dalami bahasa arab... supaya sembahyang lebih khusyuk sbb paham setiap maksud dlm solat.

20. nak hafal quran... dulu ingatan aku kuat ... sgt kuat.. 3 kali baca aku dh hafall... tapi skang makin kurang.. sebab ape.. sebab aku pun dh byk lupa ayat2 yg aku dh pernah hafal.. so tu hint la kat aku sbb dh makin jauh dari Allah la tu.. so start balik la walau lambat aku cuba gak.. Muqaddam pun x abis hafal ... so kene hafal.. cam ne nak jadi ketua kuarga cam ni.. pandai.. ade hati nak dpt kuarga bahagia.. anak baik2.. tapi diri sendiri lum terjaga.. so bina diri dulu.. come .. on boleh nye...

21. nak sangat2 jadi baik... nak sangat jadi baik... nak sangat jadi baik... aku dahaga nak jadi baik... tpi kadang aku terkucil.. .. argh... nak jadi baik... xnak marah2. xnak marah2...

22. nak jadi penyabar dan sentiasa tersenyumm...

23. x nak mengeluh... xnak mengeluh..

24.. xnak mengata orang... xnak mengata org... xnak mengata org....

25. nak jadi baik.. nak jadi baik... nak jadi hati yg ikhlas... nak punyai hati yang ikhlas..

26... nak jauh perasaan hasad dengki... angkuh.. sombong.. bongkak.. takbur..mengeji org... cakap beso... nauzubillah.. x nak diselaputi penyakit2 tu...

27. nak jadi baik



Hanya pada ALLAH aku berserah..

Hanya pada ALLAh aku berserah sebulat hati

Hanya pada ALLAH ku pinta petunjuk, hidayah dan bimbingan...

Hanya padaMU ya ALLAH....


AMIN... ya RABBAL ALAMIN....