Jumaat, 31 Julai 2009

a true story... hukum tetap hukum

one day.. di sebuah perkampungan.. tinggal seorang anak perempuan yang dah agak lanjut usianya tapi masih belum bertemu jodoh dengan ibundanya. si anak perempuan ni berkerjaya sebagai seorang guru sekolah menengah... memiliki sebuah kereta tapi tidak mempunyai rumah.. adik beradik yang lain sudahpun mendirikan rumah tangga. si anak ni seorang yang sangat panas baran... manakala ibunya seorang yang sangat baik.. pendiam tak banyak cakap.. pantang tersilap pasti si ibu di marahi si anak perempuan nya ni... di tengking... sesuka hati... tapi si ibu tetap berdiam diri.. membiarkan saja... sehingga ke satu tahap pernah si anak melemparkan pinggan nasi kepada ibunya.. kalu tidak bertegur sapa dengan si ibu dialah orangnya.. tapi hati ibu.. tetap menerima anaknya walau apa yang anaknya lakukan padanya...

bukan sahaja kasar dengan ibunya.. dengan haiwan pun si anak ni pukul.... hingga pernah kucing peliharaan adiknya mati dipukulnya... tapi si ibu simpan rahsia.. bila si adik nya pulang ibunya hanya katakan kucing itu mati sakit tua... saban hari.. perangai si anak tak juga berubah... berkasar dengan ibu.. jiran tetangga.. si anak juga seorang yang bermulut laser... tak kira dengan sape pun...

nak dijadikan cerita.. si anak ni cikgu yang jauh dari rumah, maknanye berulang alik pergi keje .. pejalanan yang mengambil masa dalam sejam jugak... so.. one day.. around 7.00 - 7.30 ptg... masa si anak on the way pulang.. dia pulang berdua dengan member dia... tengah.. biasa la pasti ade kenderaan lain.. so si anak ni memang drive laju la.. even turun bukit pun tekan minyak.. tak pernah la kurang dari 120km/j kalu dh mula speed tu... so tgh bersembang ngan member si anak ni dah nampak ade sebuah motor kat depan so dia macam nak pintas la... unfortunately...
motor tu dari belah kiri jalan terus belok (macam u turn ) masuk ke tengah jalan... si anak ni panik.. dirasakan tekan brek tapi tertekan minyak... ape lagi... melambungla si penunggang motor ke atas kereta dan mati ditempat kejadian... paling menyedihkan... si penunggang motor itu rupanya bawa sekali anaknya yang berumur 2 thn yang tercampak ke dalam semak... budak2 Allah lindungi. budak tu selamat...

nak tak nak.. kene ikut procedure.. si anak ni kenela duduk dalam penjara semalaman... oleh kerana berkat doa si ibu dan juga si anak ni seorang guru yang baik.. orang pejabat pendidikan daerah pun turun padang sekali selesaikan masalah... si anak tidak bleh bercakap sehingga keesokan harinya.... sehingga keluar penjara. untuk di soal siasat... trauma... si anak rasa yang amat bersalah pada keluarga si mati dan pada dirinya .. dia bergelar pembunuh walau tdak sengaja... pada masa itu dia mula teringatkan perilakunya pada ibunya dan orang sekeliling nya...

to be cont'd