Sabtu, 1 Ogos 2009

a true story.. hukum tetap hukum (2)...

so.. selepas peristiwa kemalangan tu si anak macam mula berubah.. untuk memudahkan kes kemalangan ini .. si anak ni telah membuat keputusan untuk memberi beberapa nilai wang kepada pegawai polis yang incharge kes ni... jadi si anak pun berilah wang pada inspektor yg incharge kes tu... supaya kes tu selesai tanpa perbicaraan .. kebetulan pula si penunggang motosikal tak punyai road tax..

dalam situasi memberi wang ini.. banyak pihak yang terlibat... ibunya sendiri, dan juga anak sedaranya... walau secara halus.. tapi itu tetap dikira rasuah..

akibat trauma... si anak membuat keputusan untuk menjualkan aje keretanya itu dan beli yang lain.. semua duit hasil penjualan kereta diserahkan kepada keluarga si mati.. dan si anak akan menanggung anak si mati yg berusia 2 thn sehingga ke menara gading.. iini di atas rasa bersalah si anak tadi..

perjalanan dilalui juga... lama kelamaan trauma si anak mula hilang... kesedaran semakin tipis smula.. menyombong dgn ibu sendiri... tp.. semakin berkurangan.. sehinggalah kes selesai si anak nekad utk pergi umrah dan mengerjakan haji... alhamdulillah... si anak makin bertambah baik setelah pulang dari mekah..

perubahan dari segi pakaian dan percakapan tu adala.. tapi sikap kasar dan panas baran masih ade.. cuma tidakla sebaran semasa muda..

nak dijadikan cerita... pada suatu hari... si anak.. pulang dari sekolah... didapati kucing ade di dalam rumahnya... si anak naik hantu kerana merasakan ibunya yang membenarkan kucing itu masuk rumahnya... si anak pun menjerit dan melolong2 marah kan ibunya.,..

hati tua si ibu sudah tidak berdaya lagi menanggung kesedihan di hati.. lama.. dlm xsedar.. si ibu packing bag dan berlalu menuju ke rumah anaknye yang ke-2 dimana tinggalnye seorang cucu belaannya....

ketika di hari raya juga... semua adik beradik bekumpul di kampunng... si anak tidak menjemput pun si ibu utk makan rendang buatannya... hati ibu mana yang tak berkecil hati...

perangai si anak masih tak berubah... menelefon adik2 boleh tapi menelefon emak jarang sekali...

kini si anak sudahpun menjangkau umur 50 tahun.. tapi masih berseorangan... tanpa teman hidup.. perangainya masih seperti dulu cuma dipohon agar diberikan petunjuk kepadanya...

***dalam kehidupan harian kadang2 kita terlalu baik terhadap orang lain.. tapi tidak sedar perilaku kita tehadap keluarga sendiri terutama ibu dan ayah... pengalaman ini sebagai contoh kekasaran perilaku seorang anak kepada ibunya... walhal ibunya bukanlah seorang yang berleter.. tidak punyai banyak karenah... walau berjaya tetapi hati tetap sedih dan berduka cita .. taat dan jagalah hati ibu.. bagi wanita yang belum berumah tangga.. ingat... doa ibu...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan