Selasa, 14 Julai 2009

peranan seorang adik pada kakaknya

"hancur hati ini. tak mungkin bertaut kembali.. ayang gagal"..


setelah mendapat pesanan ringkas itu aku masih lg dgn perbincangan dengan pensyarahku.. tapi aku sempat membalas message nye

"apa yang gagal ni sayang. lunch nanti B telefon. skang tgh consult dengan lecturer."

dalam pukul 1.30 tengah hari aku cuba menghubunginya... tapi gagal. telefonnya telah pun dimatikan. boleh dikatakan setiap sejam aku akan mendail nombornya.. tapi telefonnya masih dimatikan... aku buntu... apakah sebenarnya yang terjadi...

duduk berseorangan ... cuba mendail lagi... tidak juga dapat dihubungi.. messagenye ku baca berulangkali... akhirnya aku mendapat idea untuk memberi pesanan ringkas sahaja... aku berharap dia dapat membacanya..

"nape off hp ni sayang. stiap apa yg terjadi tu ade hikmahnye. Ingat pada Allah. di Saat awal sesuatu terjadi, kita yang tak tabah memang akan hilang pertimbangan. cuma ia mengambil masa untuk kembali reda. cuma satu jek B pesan. jangan merosakkan diri dan masa depan sendiri. sebab itu akan memusnahkan masa depan ayang. orang yang berharap terhadap kejatuhan ayang pasti gembira.. dan syaitan pun pasti suka... ayang pun dah dewasa.. fikirla."

aku berharap pesanan aku tu sedikit sebanyak dapat meredakan dan memberi perangsang padanya...

dia aku sayangi... dia aku rindui... dia aku kasihi... tapi itu tidak menunjukkan semua perilakunya betul dimata ku... manusia itu tidak sempurna... nobody perfect... thats why Allah jadikan kita perlu saling tolong menolong.. bekerjasama.. untuk melengkapi kelemahan yang kita ada...

cuma dalam kehidupan ini.. setiap individu punyai ciri diri tersendiri.. ade yang tegas.. keras... utuh dengan pendirian diri walau kadang2 ia tersasar... ade yang lemah.. sentiasa pasrah.. redha... sentiasa dikuti.. dicaci.. dihina... dikeji.. tapi tetap sabar... inilah yang Allah sukai... seorang yang REDHA,... menerima Qada' dan Qadar dengan hati yang tulus...

akan tetapi cukup susah untuk mencapai ke tahap seorang yang SABAR, REDHA, .. memang payah.. aku sendiri pun tewas dengan perasaan, emosi aku sendiri...

tetapi yang pasti YAKIN dan PASTI pada ALLAH... pohon kepadaNYa kurniakan kesabaran dan kesyukuran dihati kita,,..

amalkan Asma Ul Husna.. beristighfar.. sentiasa memuji Allah.. mulakan sesuatu dengan bismillah... saburan syakuran... bersabar dan bersyukur... pasrah redha...

kurniakanlah jiwaku ketenangan
jauhi daku dari kesedihan dan kecelakaan
Ya Allah jadikanlah aku di antara umat yang Kau kasihi
Limpahkanlah rahmat kepadaku...
kurniakan aku ketabahan dalam menghadapi dunia hari ini..
ameen...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan